”Att vara gnällig är inte samma sak som kritisk, va?” En kvalitativ intervjustudie utifrån tre svensklärares utsagor och uppfattningar om källkritik och kritiskt tänkande
Abstract
Sammanfattning:
’Källkritik’ är ett begrepp som fått allt större betydelse i skolan och i läroplanen de senaste åren. Den
föreliggande uppsatsens syfte är därför att undersöka tre svensklärares teoretiska och praktiska
förhållningssätt till begreppen ’källkritik’ och ’kritiskt tänkande’. Studien analyserar hur lärarna säger
att de uppfattar och arbetar med begreppen ’källkritik’ respektive ’kritiskt tänkande’ i
svenskundervisningen; är det av betydelse för lärarna att separera dem åt eller kan de utan
komplikationer sammanblandas? Dessutom diskuteras digitaliseringens roll i anslutning till
begreppen ’källkritik’ och ’kritiskt tänkande’.
Metoden består av kvalitativa intervjuer med tre yrkesverksamma högstadielärare. De besvarar
frågor om vilka källor lärarna och eleverna vänder sig till, huruvida de själva granskar tryckta
läromedel samt ger exempel på hur en lektion kan se ut, där det källkritiska respektive kritiska
perspektivet står i fokus.
Resultatet visar att lärarna inte gör en tydlig distinktion mellan begreppen ’källkritik’ och ’kritiskt
tänkande’. Vid källkritisk granskning vänder sig eleverna oftast till internetkällor vilket bekräftar
digitaliseringens växande roll i skolan. Enligt lärarna hämtar eleverna sina källor i första hand från
Google Vad gäller läromedel är två av tre respondenter inte alls medvetna om att trycka läromedel
inte längre källkritiskt granskas på förhand.
Resultatet visar också att det behövs ett förtydligande av begreppen ’källkritik’ och ’kritiskt
tänkande’ i svenskämnet för att såväl lärare som elever ska kunna ges samma möjlighet att lära sig.
Läroplanen framhäver att skolan som institution ska förmedla kunskap om såväl källkritik som
kritiskt tänkande. För att kunna arbeta mot skolans styrdokument behöver lärare hjälpmedel och
redskap. Skolverket måste klargöra begreppens innebörd för att lärare ska känna en större trygghet i
hur källkritik och kritiskt tänkande kan förstås i svenskämnet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Johansson, Lina
Cremona, Armando
Keywords
källkritik
kritiskt tänkande
svenskundervisning,
Language
sv