dc.contributor.author | Waller, Anna | |
dc.date.accessioned | 2016-01-26T13:34:28Z | |
dc.date.available | 2016-01-26T13:34:28Z | |
dc.date.issued | 2016-01-26 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/41654 | |
dc.description.abstract | Syftet med föreliggande studie var att undersöka
skillnader i lek hos barn med autism med ett talat språk (n=17) respektive
barn med autism utan ett talat språk (n=12). Materialet utgjordes av
filmsekvenser där barnen lekte med en förbestämd uppsättning leksaker
tillsamman men en förälder, och utifrån detta kodades förekomsten av
symbollek, funktionell lek och icke-lek. Resultatet visade att barnen med
ett talat språk lekte signifikant mer symbollek än barnen utan talat språk
(t(27)=2,52, p < ,05), och att grupperna inte skiljde sig signifikant åt med
avseende på förekomsten av funktionell lek och icke-lek. Avslutningsvis
diskuteras resultaten, dess betydelse och studiens brister, samt förslag till
vidare forskning. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.title | Symbollek hos barn med autism | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/ Department of Psychology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |