dc.contributor.author | Tellbe, Jonathan | |
dc.date.accessioned | 2015-12-08T13:22:41Z | |
dc.date.available | 2015-12-08T13:22:41Z | |
dc.date.issued | 2015-12-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/41307 | |
dc.description.abstract | Bakgrund: Sedan tariffsystemet avskaffades och ersattes med individuell, differentierad lönesättning 1996 har lönespridningen bland lärarna minskat. Lärarfackförbund och arbetsgivarorganisationer är överens om skolan behöver vara flexibel och att lönespridningen är viktigt för goda resultat. Då rektorerna på skolorna är högst delaktiga i lönesättnings-processen har denna studie valt att ta ett aktörsperspektiv
Syfte: Syftet med studie är att studera hur rektorer på kommunala gymnasieskolor uppfattar sina möjligheter att implementera beslut rörande ökad lönespridning. Den frågeställning som ligger till grund för studien är:
Hur uppfattar gymnasierektorerna de beslut som ska implementeras?
Hur uppfattar gymnasierektorerna sina möjligheter att kunna genomföra implementeringen?
Hur upplevs viljan att genomföra implementeringen bland gymnasierektorer?
Metod: Utifrån studiens syfte och frågeställning har undersökningen utformats som en teorikonsumerande fallstudie. Det empiriska materialet har samlats in genom kvalitativa samtalsintervjuer med respondentinriktning.
Resultat: Studiens visar på tre huvudsakliga resultat. För det första uppfattas besluten som tydlig gällande ramverk men inte rörande praktiskt genomförande. För det andra har rektorerna goda möjligheter att arbeta inom de ramar som finns men de upplever att de finns begränsande faktorer. För det tredje finns en skillnad i rektorernas inställning till ökad lönespridning, vissa är positiva medan andra gör ett professionellt motstånd mot besluten. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Lönespridning | sv |
dc.subject | implementering | sv |
dc.subject | rektorer | sv |
dc.subject | kollektivavtal | sv |
dc.subject | professionellt motstånd | sv |
dc.title | Möjligheter, begränsningar och professionellt motstånd. En studie av gymnasierektorers uppfattningar av möjligheter att implementera beslut rörande ökad lönespridning. | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen | swe |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Political Science | eng |
dc.type.degree | Student essay | |