dc.description.abstract | Abstrakt
Den fria leken är en problematik för förskolan, om barns fria lek ska vara fri från en vuxens
styrning eller inte. Vårt examensarbete handlar om hur fri den fria leken är i en förskola
utifrån vad några pedagoger ser på sin egen roll och vad några barn har för uppfattningar och
upplevelser om den fria leken.
- Hur upplever och uppfattar barnen den fria leken?
- Hur ser pedagoger på sin roll i den fria leken?
I vår studie har vi valt att intervjua tre pedagoger och fyra barn på samma avdelning i en
förskola. Vi använde oss av halvstrukturerade intervjuer, både med barnen och pedagogerna.
Det är för att vi ska kunna få ta del av två olika perspektiv om den fria leken i förskolan. Vid
intervjuerna har vi endast använt penna och anteckningsblock för att anteckna barnens och
pedagogernas svar på våra intervjufrågor.
I resultatanalysen har vi använt begreppsrelation som makt och barn, modellmakt,
barnperspektiv och barns perspektiv samt även tidigare forskning. I diskussionsavsnittet har vi
diskuterat resultatet utifrån vår tidigare forskning, teorier och Förskolans Läroplan, Lpfö98.
De viktigaste resultat som vi har kommit fram till är att barns fria lek blir alltid hindrad och
begränsad av pedagogerna. Barns fria lek är inte så fri som den låter, eftersom leken inte kan
vara fri från vuxnas styrning. Det som vi även funnit i studien är att pedagogernas perspektiv i
den fria leken krockar oftast med barns egna perspektiv, om vad som är rätt eller fel att leka i
förskoleverksamheten. | sv |