dc.description.abstract | När läroplanen för förskolan kom till fick förskollärarna en nya roll, och syftet med vårt arbete är
att undersöka denna nya roll som förskollärare har tillskrivits och hur förskollärarna upplever
den. Fredriksson (2010) skriver i sin avhandling Marknaden och lärarna - Hur organiseringen
av skolan påverkar lärares offentliga tjänstemannaskap om två modeller, den professionella och
den byråkratiska modellen. Förskollärare har fått en roll som består av en kombination av dessa
två modeller, de har blivit tillskrivna en roll som närbyråkrater. Den forskningsfråga vi ställt oss
är: Upplever förskollärare som genomgått sin utbildning efter decentraliseringen en spänning i
deras närbyråkratiska roll? Studiens teoretiska referensram utgår ifrån förskollärare som
närbyråkrater, där den professionella och byråkratiska modellen kombineras. Forskningsprojektet
har genomförts genom en kvalitativ ansats där fem respondenter blivit intervjuade. De viktigaste
resultaten vi fått fram genom vår studie handlar om den spänning som uppstår i kombinationen
av den professionella och byråkratiska modellen. Exempel på denna spänning är att de
professionella förskollärarna inte uppfattar statens kontroll, utan upplever att de är de själva som
besitter kontrollen. Våra respondenter försöker hävda att det är dom som besitter kontrollen för
att som Löfdahl och Pérez Prieto (2010) skriver undgå direkt kontroll från staten. De menar att
sådana positiva framställningar utgör ett instrument för att få kontroll över den egna
verksamheten, och för att undgå statens kontroll. | sv |