Show simple item record

dc.contributor.authorSvanberg, Sabinasv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:53:58Z
dc.date.available2015-11-19T19:53:58Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40910
dc.description.abstractAbstract I denna empiriska studie har vårt syfte varit att undersöka hur pedagoger ser på jämställdhet och jämställdhetsarbete i förskolan. Med hjälp av enkäter och en intervju har vi fått en inblick i pedagogernas strävan efter att inkludera jämställdhet som en del av vardagen. Resultatet visade att det finns områden där arbete med jämställdhet praktiseras mer än andra, och områden där pedagogerna anser att de behöver ytterligare kunskap för att kunna överföra det till barnen. Studien utgår från den sociokulturella teorin, där begrepp som samspel, kommunikation och språk är centrala begrepp. Andra begrepp som tas upp i studien är genus och normer som ofta kopplas till jämställdhet. Vi har studerat tidigare forskning om jämställdhet och ställt den mot vårt resultat för att hitta likheter och skillnader. Resultatet visade att de flesta pedagoger som var med i vår undersökning hade lika uppfattning om vad jämställdhet betyder, dock tror vi att en del av dem blandar ihop det med jämlikhet. Även målsättningen visade sig vara ganska likartad hos pedagogerna och många av dem tog upp språket samt att få barnen att reflektera som något de vill vidarearbeta med. Även om det var både barnskötare och förskollärare som deltog i vår undersökning har vi valt att benämna alla som pedagoger i vår text. Detta för att få en enhetlig benämning i texten och för att alla skulle få behålla sin anonymitet. På de ställen vi funnit skillnader hos barnskötare och förskollärare har vi förtydligat detta i texten.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFörskolasv
dc.subjectgenussv
dc.subjectjämställdhetsv
dc.subjectpedagogens förhållnsv
dc.titleAtt få vara den man är, inte den man förväntas vara. Pedagogers syn på jämställdhetsarbetet i förskolan.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record