Show simple item record

dc.contributor.authorMy, Selinsv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:54:00Z
dc.date.available2015-11-19T19:54:00Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40902
dc.description.abstractAbstract Ett av uppdragen i förskolans läroplan är att motverka traditionella könsroller och könsmönster samt att alla barn, oavsett kön, ska ha lika möjligheter och förutsättningar utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller. Vårt syfte med denna uppsats är att studera hur förskollärare talar om och förhåller sig till ovanstående uppdrag. Vi har använt oss av kvalitativa samtalsintervjuer med sex stycken förskollärare på två olika förskolor i två olika kommuner. Vi turades om att vara den som intervjuade vid de olika tillfällena, men båda två var närvarande vid alla tillfällen. Vi använde oss utav en smartphone med ljudupptagning vid intervjutillfällena och sedan transkriberade vi intervjuerna noggrant. Därefter analyserade vi tillsammans de transkriberade intervjuerna och förde diskussioner sinsemellan. Vår resultatdel är baserad på de intervjufrågor vi ställde samt de svar vi fick, som vi också återkopplat till tidigare forskning och teoretisk anknytning samt våra egna tankar och funderingar. Det som framgår av vårt resultat är att samtliga informanter upplever sig ha en god förståelse och kunskap kring traditionella könsroller och könsmönster samt hur man kan motverka dessa. Men det framgår även en paradoxal aspekt angående huruvida förskollärare anser sig medvetna men omedvetet faktiskt förstärker traditionella könsroller och könsmönster i sitt tal och tänk. I detta arbete vill vi sammanställa våra erfarenheter för att kanske få en mer tydlig bild av hur de som är verksamma i förskolan ser på genus, kön och deras egen delaktighet i konstruktionen och utformningen av dessa. Intervjuer med förskollärare i relation till tidigare forskning utgör grunden för detta arbete och har gett oss en inblick i informanternas perspektiv på traditionella könsroller och könsmönster samt hur de anser att man bör motverka dessa i förskolan.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectStereotypsv
dc.subjectkönsrollersv
dc.subjectkönsmönstersv
dc.subjectgenussv
dc.subjectkönsv
dc.subjectmosv
dc.titleCoola tjejer & sockersöta pojkar - En studie kring hur förskollärare talar om traditionella könsroller och könsmönster.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record