dc.contributor.author | Haga, Angelica | |
dc.date.accessioned | 2015-10-09T07:34:43Z | |
dc.date.available | 2015-10-09T07:34:43Z | |
dc.date.issued | 2015-10-09 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/40751 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med mitt arbete är att ta reda på om ett organisatorisk lärande ägt rum i två svenska kommuner.
Metod: En kvalitativ fallstudiedesign med styrdokument och revisionsrapporter samt citat ur intervjuer som empiri.
Teoretisk referensram: Studiens teoretiska del bygger på teorier om organisatoriskt lärande med fokus på Peter Senge fem inlärningsprinciper.
Slutsats: Det går inte att ge ett starkt svar, även om det blir ett ja-svar, på om Motala kommun och Göteborgs kommun har genomgått ett organisatoriskt lärande. Detta beror till stor del på vald metod samt huvuddelen i valda teorin. I slutdiskussionen argumenteras för dessa resultat samt varför det blev så. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | organisatoriskt lärande | sv |
dc.subject | skandaler | sv |
dc.subject | korruption | sv |
dc.subject | temalärande | sv |
dc.subject | gemensamma visioner | sv |
dc.subject | systemtänkande | sv |
dc.subject | tankemodeller | sv |
dc.subject | personligt mästerskap | sv |
dc.title | Har de lärt sig? En dokumentstudie, ur ett organisatoriskt lärande perspektiv på två svenska kommuner som genomgått korruptionsskandaler | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/School of Public Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan | swe |
dc.type.degree | Student essay | |