En kartläggning av vegetarisk mat i skolan
Abstract
Syftet med studien är att kartlägga serveringen av vegetarisk skolmat i Sverige. För att undersöka detta användes en kvantitativ tvärsnittsdesign baserad på enkäter som skickades ut till en beslutsfattare för skolmåltiden i varje svensk kommun. Tidigare forskning visar på många fördelar för både hälsan och miljön med att äta vegetarisk kost och med tanke på att det serveras drygt en miljon skolmåltider varje år kan en ökad servering av vegetarisk skolmat göra stor skillnad. Resultatet visar att det finns en stor valfrihet runt om i landets skolor när det kommer till skollunch. Tre av fyra respondenter uppger att de serverar minst två måltidsalternativ varje dag. Över 60 procent säger sig också servera minst ett vegetariskt alternativ dagligen och nästan lika många uppger att de inte kräver någon blankett från de elever som önskar äta vegetarisk skollunch. Vid jämförelser av länens genomsnitt framgår det att länen omkring Stockholm serverar mest vegetarisk mat tillgängligt för alla, samtidigt som det inte heller kräver någon blankett från de elever som önskar äta vegetarisk skolmat. Av 290 utskickande enkäter inkom 63,4 procent. Bortfallet var också någorlunda jämnt fördelat över landet, vilket ökar studiens tillförlitlighet. I sin helhet visar studien att det serveras en hel del vegetarisk mat i våra svenska skolor, vilket bådar gott för framtida kostvanor med tanke på både hälsa och miljö.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-08-10Author
Eriksson, Cecilia
Molin, Emelie
Keywords
Skolmat
barn
ungdomar
måltidsalternativ
attityd
Series/Report no.
VT15-33
Language
swe