Värdegrunden i praktiken: En studie av Tingbergsskolan i Kungsbacka
Abstract
Syftet med detta arbete är att att undersöka hur värdegrunden kan realiseras på det
lokala planet utifrån de centrala målen och styrdokumenten. För att åskådliggöra detta
har jag intervjuat rektor, lärare och kamratstödjaransvarig på Tingbergsskolan i
Kungsbacka. Syftet med intervjuerna är att undersöka på vilket sätt skolan konkret
arbetar för att hos eleverna inplementera de grundläggande värden som man upplever
som väsentliga.
Resultatet pekar på att skolan har haft de centrala målen i åtanke när man utformat sin
lokala handlingsplan/likabehandlingsplan men man har också tagit hänsyn till skolans
kultur och omgivande sociala förhållanden, vilket får anses ligga i linje med de av den
centrala nivån avsedda intensionerna.
En förankring av de normer som man upplever som värdefulla är ett viktigt incitament
för att skapa en lugn och trygg skolmiljö, något som också är av väsentlig betydelse för
elevernas lärande. Vidare är det av vikt att det är synbart vilken påföljd som inträffar
vid brott mot de gemensamma reglerna.
Det är således av stor betydelse att skolpersonalen tar värdegrundsfrågorna på stort
allvar och får eleverna att reflektera , diskutera och tillämpa dessa frågor i sin dagliga
skolmiljö. Tingbergsskolan är ett gott exempel på detta.
Degree
Student essay