dc.description.abstract | Inledning
Musikdrama sett ur ett historiskt perspektiv och ur författarnas perspektiv.
Syfte och problemformulering
Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur elever reflekterar över undervisningen i
musikdrama.
Problemformulering:
Hur reflekterar elever över undervisning i musikdrama?
Hur kan dessa reflektioner tolkas ur ett lärande perspektiv?
Teoretisk anknytning
Det sociokulturella teoriperspektivet på lärande förklaras utifrån följande fem rubriker:
kommunikation och samspel, kontext, mediering, dialog och kultur. Detta enligt tre forskare.
Begreppet pedagogiskt drama diskuteras utifrån fyra olika synsätt där alla har agering som en
kärna i verksamheten. Musikdrama och lärande förklaras ur flera författares vinklar. Slutligen
visas tidigare forskning gjord inom ämnet av tre forskare.
Material och metoder
Undersökningsgruppen är en musikdramagrupp på en kulturskola i Göteborg. Elevernas
dokumentationer från varje lektion har samlats in och det har genomförts en fri diskussion
över examensarbetets syfte. Deras reflektioner över undervisningen har analyserats. Vi har
använt oss av en kvalitativ forskningsmetod, inspirerad av fenomenografins idé, när materialet
bearbetats. Eftersom det är våra elever inser vi problematiken med att kunna vara objektiv i
forskningen. Eleverna och föräldrarna har godkänt och låtit oss låna och läsa
dokumentationerna samt använda deras tankar i diskussionen kring musikdrama.
Resultatredovisning
Det resultat som framkommit av undersökningens material och respondenter redovisas i sju
huvudteman. Gruppträning, personlig utvecklingsträning, emotionell träning, empatisk
träning, teaterträning, viljan att uppträda och övriga tankar. Ur det sista huvudtemat, övriga
tankar, har följande underrubriker uppkommit: Behov av social gemenskap, lust och glädje i
arbetet samt oro och negativa reflektioner. Resultatet redovisas i löpande text blandat med
direktcitat från eleverna själva och deras dokumentationer.
Slutdiskussion
Resultatet kopplas till bakgrund, pedagogiskt drama, musikdrama och lärande, tidigare
forskning samt lärande ur ett sociokulturellt perspektiv. Det diskuteras och dras slutsatser av
författarna. | swe |