Identitetsskapande via kulturella uttryck En undersökning av kulturprojektet Komma Till Tals betydelse för deltagarnas identitetsskapande i en mångkulturell miljö
Abstract
Syfte
Syftet i detta examensarbete är att undersöka projektet Komma Till Tals betydelse för de
deltagande ungdomarnas personliga identitetsskapande.
Huvudfråga
Kan skolan agera kulturförmedlare utan att inkräkta på elevers integritet och identitet?
Metod och material
Metoderna vi har använt oss av är observationer och litteraturstudier, där vi ställer projektet
Komma Till Tals arbetssätt mot teorier om identitetsskapande och pedagogisk miljö. Med
utgångspunkt från våra observationer och tidigare erfarenheter försöker vi med litteraturens
hjälp få reda på om verksamheten inom Komma Till Tals kan leda till en reviderad självbild
för deltagarna.
Resultat med betydelse för läraryrket
I den framtida yrkesrollen som musiklärare, både vad det gäller klassundervisning och
instrumentalundervisning, kommer vi att få rollen som både kulturförmedlare och kunskaps-
förmedlare. Vi försöker i denna uppsats peka på hur kultur förmedlas genom kommunikation
och i kontakt emellan människor. Kulturen är sammanbunden med samhället och den
individuella identiteten. Vi menar att skolan måste undervisa eleven i kulturella uttrycks-
former, dock bör denna undervisning ske med beaktande av teorier om skolan som ett
offentligt rum. Detta för att en undervisning ska kunna ske utan att läraren inkräktar på
elevens integritet och identitetsarbete samt för att skapa en pedagogisk atmosfär som är
gynnsam för både eleven och läraren.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Dahlström, Johan
Jacobsson, Johnny
Keywords
Identitet
offentligt rum
mångkultur
mångfald
p
Language
sv