La enseñanza de la lengua: un obrar artístico. Una comparación entre la escuela Waldorf y la escuela estatal sueca
Abstract
Waldorfskolor hamnar ofta högre än svenska kommunala skolor i Skolverkets statistik över
elevers betygsnivåer varför syftet med denna studie är att jämföra skillnader mellan den svenska
kommunala- och Waldorfskolans undervisning i ämnena spanska samt svenska som kan belysa detta
fenomen. För att göra detta analyserar vi svar från kvalitativa intervjuer med lärare i dessa ämnen från tre
skolor i Västra Götalandsregionen, en Waldorfskola, en kommunal skola och en friskola som inte använder
sig av samma pedagogik som Waldorf, detta för att få tillgång till ytterligare ett perspektiv. I analysen
baserar vi oss på teorier om det sociokulturella perspektivet samt holistiskt lärande. Det framkommer i
slutsatserna att skolorna arbetar på liknande sätt. Skillnaden är att Waldorfskolan har ett tydligt samarbete
mellan ämnena samt att de till stor del inkluderar konstnärliga element.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-06-17Author
Nilsson, Beatriz
Keywords
spanska
Waldorfskola
kommunala skolor
Rudolf Steiner
holistiskt lärande
sociokulturella perspektivet
Series/Report no.
SPL kandidatuppsats i spanska
SPL 2015-022
Language
spa