dc.contributor.author | Hallström, Anders | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:19:34Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:19:34Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3934 | |
dc.description.abstract | Som lärarstudenter vid Göteborgs universitet har vi, Anders Hallström och Roya Tamaddon,
utvecklat ett ökat intresse för elevers läsförståelse. Anders har läst historia och engelska för
grundskolans senare åldrar. Roya har läst Barn och ungas uppväxtvillkor, Människa, natur och
samhälle samt matematik och svenska för grundskolans tidigare år. Vi har valt ämnet eftersom det
är oerhört viktigt för skolans elever att lära sig att läsa och att utveckla sin läsförståelse. Elever som
har bristande läsförståelse löper en stor risk att få problem under hela sin utbildning i flera av
skolans ämnen. Dessa elevers möjligheter minskar kraftigt även i dagens samhälle. Vår
undersökning behandlar behandlar faktorer kring elevers läsförståelse och läsinlärningsprocess samt
svårigheter och problem kring denna process. Syftet med vår undersökning har varit att få ett
lärarperspektiv på hur man som lärare upptäcker och hjälper elever som har problem med sin
läsförståelse. Undersökningen har även som syfte att försöka se vilka metoder och hjälpmedel
verksamma lärare använder i skolorna för att utveckla elevernas läsförmåga.
Vi har använt oss av en kvalitativ undersökning i form av en enkätundersökning som har
delats ut till fyra skolor i Västra Götaland. De 13 lärare som deltog i undersökningen är verksamma
i årskurs 1-6. Samtidigt har vi införskaffat användbar litteratur och forskning för att få en tydligare
bild om läsinlärning.
Genom att lärarna varierar sin läsundervisning och arbetar utifrån olika metoder ökar
möjligheten att de flesta elever lär läsa. Det ligger i skolans skyldighet och ansvar att erbjuda elever
i behov av särskilt stöd de resurser som krävs för att underlätta elevernas läsinlärning.
Undersökningen belyser vikten av kompetent personal, som är lyhörd och uppmärksam för att så
tidigt som möjligt hjälpa elever i behov av extra stöd eller hjälp. Samtidigt framhävs vikten av ett
aktivt samarbete mellan skola, elev och föräldrar för att tillsammans underlätta elevens läsprocess. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Läsförståelse | swe |
dc.subject | läsförmåga | swe |
dc.subject | läsinlärning | swe |
dc.subject | lässvårig | swe |
dc.title | Nu ska vi läsa!En studie om hur 13 lärare praktiserar metoder och använder resurser vid läsundervisningen | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |