Show simple item record

dc.contributor.authorBredstenslien, Annaswe
dc.contributor.authorMånsson, Yvonneswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:19:33Z
dc.date.available2007-05-08T13:19:33Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3933
dc.description.abstractVårt intresse för konflikthantering har växt fram allt eftersom under lärarutbildningen. Dessvärre delade vi båda känslan av att inte ha tillräckligt med kunskaper i ämnet för att känna oss trygga i vår framtida yrkesroll. Projektet "Kontaktskapande Kommunikation" påbörjades hösten 006 i Stenungsunds kommun. Man hade som ambition att utbilda förskolepedagoger, samt bjöd man även in föräldrar till utbildning, i konflikthantering med inspiration från ett amerikanskt förhållningssätt som kallas Nonviolent Communication, på svenska översatt till Giraffspråket. Vår del i projektet har innefattat dokumentation och utvärdering av NVC-verksamheten på två förskolor i Stenungsund. Uppsatsen bygger på material i form av litteraturstudier, observationer, kvalitativa intervjuer med förskolepedagoger vid två olika förskolor i Stenungsund samt intervju med Marie Lindblad, NVC-pedagog. Det man slutligen kan konstatera är att det, finns både styrkor och svagheter med projektet och med NVC som förhållningssätt. De handlar egentligen om två delar, dels relationen pedagog ­ barn och dels relationen pedagog ­ pedagog. I första relationen är tiden en svaghet och en negativ faktor som bör tas hänsyn till och i andra relationen så ligger en styrka. Nämligen den som berör kommunikation och utvecklingen pedagogerna emellan. Förskolepedagogerna anser sig även ha kommit i bättre kontakt med sina känslor och lärt sig att sätta ord på dem.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectförskolaswe
dc.subjectgiraffspråketswe
dc.subjectkommunikationswe
dc.subjectkonflikthaswe
dc.titleGiraffspråket och förskolan. En kvalitativ studie av kulturskoleprojektet Kontaktskapande Kommunikation i Stenungsundswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record