Medievanor och skolprestationer en undersökning av mediekonsumtionens effekter på gymnasieungdomars skolprestationer
Abstract
Syftet med den här uppsatsen är att undersöka om gymnasieungdomars mediekonsumtion har någon
påverkan på deras skolprestationer. Frågeställningar: Påverkas gymnasieungdomars skolprestationer
negativt av en hög mediekonsumtion? Påverkas skolprestationerna av mediekonsumtionens innehållsliga
karaktär? Hur påverkas ett eventuellt samband av faktorer som kön och socioekonomisk status (SES)?
Högkonsumtion av vilken typ av medium har mest inverkan på skolprestationer? Vi har i denna studie
valt att utföra en kvantitativ undersökning i form av enkäter. Totalt har 454 gymnasieelever i Göteborg
svarat på vår enkät som består av frågor angående deras mediekonsumtion, betyg och
bakgrundsförhållanden. Vår studie visar bl.a. att högkonsumenter av medier har lägre betyg än
lågkonsumenter. Vid kontroll för kön kan vi se att betygsskillnaden mellan kvinnliga hög- respektive
lågkonsumenter är större än den mellan manliga. Tjejerna verkar alltså vara de som missgynnas mest av
en hög mediekonsumtion. När vi även kontrollerar för SES ser vi att det finns en betygsskillnad mellan
högkonsumenterna beroende på vilket resursområde de kommer från. Elever från lågresursområden som
samtidigt är högkonsumenter av medier har lägre betyg än de från högresursområden. Endast små
skillnader kan utläsas i frågan om huruvida den innehållsliga karaktären påverkar betygen. Det medium
som enligt vår empiri påverkar betygen mest negativt är video/DVD. De kunskaper vi fått genom
undersökningen är avslutningsvis relevanta för vår kommande yrkesroll. Undersökningen har höjt vår
medvetenhet om relationen mellan gymnasieelevers medievanor och deras skolprestationer. Som lärare i
ett modernt samhälle med ett föränderligt medielandskap är det viktigt att ha kunskaper om och insikter i
hur barn och ungas medievanor kan påverka deras skolprestationer.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Ciceri, Camilo
Ekdahl, Sofia
Keywords
mediekonsumtion
skolprestationer
betyg
socioeko
Language
sv