Show simple item record

dc.contributor.authorNilsson, Mariaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:19:02Z
dc.date.available2007-05-08T13:19:02Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3899
dc.description.abstractSyfte Syftet med denna studie är att undersöka hur arbetet med den värdegrund samt de mål och riktlinjer som finns uppsatta i skolans styrdokument tar sig till uttryck i en etniskt och religiöst mångkulturell skola. Dessutom ska komplexiteten kring värden och värdeneutralitet inom svenska skolan belysas. Huvudfråga Huvudfrågan denna studie söker besvara är: Vilka spänningar/konflikter kan uppstå på en skola då elever med skilda kulturer och religioner möter de värden och mål som är definierade i de nationella styrdokument som reglerar skolans verksamhet? Metod och material Uppsatsen är baserad på tre studier: en teoretisk, en dokumentanalys och en intervjustudie. Den teoretiska studien försöker förklara skola och mångkultur ur ett maktperspektiv. Dokumentanalysen har gjorts på grundskolans läroplan Lpo 94, för att definiera de värden som finns där och som skolans verksamhet vilar på. Intervjusrudien är en kvalitativ fallstudie av en grundskola i Göteborg, vilken jag kallar Aspskolan. Genom att utföra kvalitativa intervjuer med Aspskolans rektor, skolsköterska, samt tre lärare önskade jag ta reda på vilka värdekonflikter som förekommer på skolan mellan skolan som institution och eleverna. Resultat Den teoretiska studien visar att skolverksamheten kan ses ur ett maktperspektiv, där lärarna och den svenska skolan som institution innehar en maktposition gentemot eleverna. Värdeanalysen av Lpo 94 visar att grundskolans läroplan är inte värdefri, utan vilar tvärt emot på ett antal grundläggande värden som demokrati, jämställdhet, tillvaratagande av mångkultur osv. Resutltatet av intervjustudien visar att värdekonflikter gällande demokrati, det svenska kulturarvet, jämställdhet och könsroller, samt gällande synen på samarbete med hem och skola förekommer på Aspskolan. Också inom idrottsundervisningen förekommer värdekonflikter. Den största konflikten personalen på Aspskolan brottas med verkar vara den att det svenska kulturarvet och bestämda värden enligt läroplanen ska förankras hos eleverna, samtidigt som detta styrdokument uppmanar till värdepluralism.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectvärdespänning/konfliktswe
dc.subjectinstitutionell/strukturellswe
dc.titleMångkultur och värdekonflikter. En fallstudie av en grundskola och en analys av skolans värdegrund i ett maktperspektivswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record