Show simple item record

dc.contributor.authorBråten, Miaswe
dc.contributor.authorJohansson, Annaswe
dc.contributor.authorStjernerberg, Ingridswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:18:53Z
dc.date.available2007-05-08T13:18:53Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3889
dc.description.abstractSyfte och problemområde: Examensarbetet skall ge svar på pedagogers, elevers och föräldrars tolkning av läroplan, Lpo 94, med avseende på ansvarsbegreppet. Problemområdet tar sin utgångspunkt i läroplanens målformuleringar om ansvar, i synnerhet elevens eget ansvar. Syftet med examensarbetet är att studera förutsättningarna för implementering av läroplanens mål om eget ansvar genom att beskriva aktörernas förståelse av, möjlighet och vilja att genomföra målformuleringarna. Metod och material: Studien byggs på en kvalitativ undersökning av pedagogers, elevers och föräldrars uppfattningar om elevens eget ansvar. Genom litteraturstudier i ämnet har fyra frågeställningar tagits fram för undersökningen: aktörernas förståelse av läroplanens mål om eget ansvar, går de att genomföra samt finns viljan därtill. Dessutom utreds likheter och skillnader som kan urskiljas mellan olika aktörer, utifrån deras tolkningar av begreppet ansvar. Undersökningen genomfördes på en Montessoriskola med hjälp av öppna intervjuer av pedagoger, elever och föräldrar till elever i årskurs 3, 5 och 8. Valet av skola är motiverat av dess gynnsamma förhållande i Montessoripedagogiken, vilken framhäver vikten av individens eget ansvar. Resultat: Eget ansvar är övervägande positivt för eleverna, enligt samtliga aktörer som deltagit i studien. Det anses dock vara viktigt med en individuell avvägning; om man inte lyckas med det kan konsekvenserna bli att ansvarets negativa sidor tar överhanden, ansvaret måste ges efter förmåga. Det finns en uttalad vilja från samtliga aktörer att arbeta mot målen om eget ansvar, med små variationer i tillvägagångssätt. Det finns även en gemensam förståelse av begreppet, liksom de delar uppfattningen att det går att genomföra målen om eget ansvar. Slutsatsen av examensarbetet är att tillämparen, den aktuella skolan och dess brukare, verkar under positiva förutsättningar vilket innebär att målen om eget ansvar förstås, kan implementeras och att viljan till implementering finns. Dock har skolan huvudansvaret för att säkerställa att elever och föräldrar kan tillgodogöra sig målen om ansvar. Då undersökningen omfattar endast en skola, som dessutom har gynnsamma förhållanden i ansvarsbegreppets tyngd i pedagogiken, är möjligheten till generalisering begränsad. Ett förslag till vidare forskning är att motsvarande studier genomförs på skolor med annan pedagogik än Montessoripedagogiken, om slutsatsen skall kunna generaliseras.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectstyrdokumentswe
dc.subjectläroplanswe
dc.subjectelevansvarswe
dc.subjectimplementeringswe
dc.titleElevens eget ansvar, en studie av tolkning och praktiskt genomförande i grundskolanswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record