Show simple item record

dc.contributor.authorÄrlebo, Annaswe
dc.contributor.authorHavdelin, Marinaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:18:52Z
dc.date.available2007-05-08T13:18:52Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3888
dc.description.abstractSyfte: Vårt syfte är att undersöka hur pedagoger inom förskolan ser på samverkan med föräldrar. Det står i läroplanen, Lpfö98, att förskolan ska arbeta i ett nära och förtroendefullt samarbete med hemmet. Det står dock inte vad ett nära samarbete betyder och inte heller hur det ska uppnås. Vi vill därför undersöka hur läroplanens riktlinjer faktiskt tillämpas av ett antal pedagoger. Vi tänker också undersöka hur pedagogerna ser på samarbete med föräldrar från andra kulturer än den svenska genom att genomföra studien i några av Göteborgs mångkulturella stadsdelar. Huvudfråga: Vad betyder en nära föräldrasamverkan i förskolan för pedagogerna? Hur förhåller sig pedagogernas utformning av föräldrasamverkan till läroplanens riktlinjer? Metod och material: Studien grundar sig på kvalitativa intervjuer med pedagoger på förskolor i mångkulturella stadsdelar i Göteborg. Resultaten har jämförts med läroplanens riktlinjer och relevant litteratur. Resultat: Vi har kommit fram till att pedagoger arbetar utefter läroplanen på olika sätt och att de därmed också uppfyller den på olika sätt. Närmare bestämt har vi identifierat de arbetslag vi intervjuat med fyra olika förhållningsätt till föräldrasamverkan. Avgörande för vilket förhållningsätt som råder är det sätt på vilket man arbetar med att försöka nå ut till föräldrarna så att de förstår förskolans strävansmål. Då föräldrarna anses nöjda med verksamheten anses de också nöjda med den samverkan som råder. Man arbetar då inte för att utveckla samverkan och föräldrarnas inflytande minskar. Tre av de fyra arbetslag som vi intervjuat anser sig nöjda med den föräldrasamverkan som de har. Föräldrarnas möjligheter till inflytande skiljer sig åt i förskolorna. Det är bara ett av dessa arbetslag som arbetar aktivt med att försöka öka föräldrarnas insyn och delaktighet genom att förtydliga förskolans strävansmål. Betydelse för läraryrket: Föräldrasamverkan är betydelsefull för barnets välbefinnande och utveckling. Föräldrars insyn och inflytande kan också ge verksamheten ett utifrånperspektiv som möjliggör att pedagoger reflekterar över sin egen verksamhet och på så sätt utökar möjligheten till utveckling av den.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectförskolaswe
dc.subjectföräldrarswe
dc.subjectkulturswe
dc.subjectpedagogerswe
dc.subjectsamverkanswe
dc.titlePedagogers erfarenheter av föräldrasamverkan. En empirisk studie av förskolor i mångkulturella stadsdelarswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record