dc.description.abstract | Bakgrund
Denna studie handlar om hur pedagoger inom förskolan beskriver att de arbetar med barns inflytande,
delaktighet och demokrati och vad som kan påverka eller begränsa detta arbete. Studien bygger på en enkät
undersökning, där vi lämnade ut 60 frågeformulär till sex olika förskolor i två kommuner. Läroplanens
utformning är påverkad av FN:s barnkonvention och båda uttrycker tydligt att barn skall ha rätt att påverka sin
vardag. Tidigare forskning har visat på en komplexitet kring barns inflytande och delaktighet i förskolan, detta
gör att det ur ett demokratiperspektiv blir intressant att studera de yngre barnens reella inflytande i förskolan.
Vår förhoppning med detta arbete är att både vi som författare till uppsatsen, samt andra pedagoger inom
förskolan som tar del av detta arbete, skall få nytta av den och på så sätt reflektera över sin egen barnsyn och
förhållningssätt då det gäller barns inflytande och delaktighet.
Syfte
Vårt syfte med arbetet är att ta reda på hur pedagoger i förskolan beskriver att de arbetar med barns delaktighet,
inflytande och demokrati och vad som möjliggör eller begränsar det arbetet.
Metod
Uppsatsen tar sin huvudsakliga teoretiska utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet och är en kvalitativ
undersökning, som bygger på data bestående av en enkätundersökning. Respondenterna är alla verksamma inom
förskolan som förskollärare, barnskötare eller outbildad barnskötare. Frågorna i formuläret är av öppen karaktär,
med plats för respondenterna att utveckla sina svar. Analyserna av materialet har skett successivt vartefter vi har
fått in formulären från respondenterna.
Resultat
Studiens resultat visar att de flesta av pedagogerna har en gemensam syn på vad begreppen demokrati, inflytande
och delaktighet betyder och innebär. Ett gemensamt ord som respondenterna använder sig av är
medbestämmande. Resultatet visar på en vilja att låta barnen bli mer delaktiga och få mer inflytande i
verksamheten. Det finns dock faktorer som hindrar detta och som pedagogerna ser som svåra att frångå. Barnens
inflytande begränsas av yttre och strukturella faktorer samt av pedagogernas egna förhållningssätt. | swe |