Show simple item record

dc.contributor.authorDanielson, Helenasv
dc.contributor.authorGustafsson, Amandasv
dc.date.accessioned2015-04-14T13:26:32Z
dc.date.available2015-04-14T13:26:32Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38707
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med studien är att undersöka hur lärare i hem- och konsumentkunskap (HK) förhåller sig till ämnesövergripande undervisning. Detta har undersökts genom en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer genomfördes med fem HK-lärare som undervisar i årskurs 5-9. De huvudfrågor som behandlades i studien var lärarnas grundläggande inställning och praktiska möjligheter till ämnesövergripande undervisning. Det insamlade materialet analyserades med hjälp av de två utbildningsfilosofiska idealen essentialism och progressivism samt begreppet ramfaktorer. Resultatet visar att det råder en tvetydighet gällande hur respondenterna förhåller sig till ämnesövergripande undervisning. Det som bidrar till detta är de utbildningsfilosofiska ideal som framträder och de ramfaktorer som påverkar lärarna i deras arbete. I studien visar det sig att kontinuerlig kontakt med kollegor är en grundläggande förutsättning för att respondenterna ska kunna bedriva ämnesövergripande undervisning. Resultatet visar även att HK-lärare är mer begränsade gällande den sociala kontakten jämfört med andra lärare. Det beror på de praktiska möjligheterna där den mest framträdande faktorn är HK-salens placering i förhållande till övriga undervisningssalar. På grund av detta kan HK-lärare upplevas ha en större utmaning att genomföra ämnesövergripande undervisning. Studien tillför ett lärarperspektiv och lyfter de möjligheter och utmaningar som HK- lärare kan ställas inför vid ämnesövergripande arbete. Vidare kan studien skapa en medvetenhet hos lärare för att kunna arbeta för en förändring.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectessentialismsv
dc.subjectförhållningssättsv
dc.subjecthem- och konsumentsv
dc.titleSamarbetsoptimister eller soloartister? Hem- och konsumentkunskapslärares förhållningssätt till arbetsövergripande undervisning.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record