Show simple item record

dc.contributor.authorOlsson, Pontussv
dc.date.accessioned2015-04-14T13:26:32Z
dc.date.available2015-04-14T13:26:32Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38699
dc.description.abstractSammanfattning: Skola och samhälle har sedan länge haft en intim relation. Skolans makt över morgondagens samhälle har inte gått politiken förbi. Under det senaste decenniet har skolan stått i centrum av den politiska debatten och 011 implementerades en ny läroplan för grundskolan, Lgr 11. Med vad för syn på utbildning ligger bakom denna förändring? Ett skolämne där en sådan fråga kan besvaras kan finnas inom samhällskunskapen. Kursinnehållet för de samhällsorienterande ämnena bestäms politiskt och ger vidare spår av en viss samhälls- och utbildningssyn. Denna uppsats syfte är att undersöka vilka utbildningsfilosofiska förändringar som har skett i kursplanen för samhällskunskap i och med skiftet mellan Lpo 94 och Lgr 11. Den valda metoden utgörs av en idealtypsanalys där idealtypererna utgörs av fyra strömningar inom utbildningsfilosofin: perennialism, essentialism, progressivism och rekonstruktivism. Det empiriska materialet utgörs av kursplanerna i ämnet samhällskunskap för Lpo 94 och Lgr 11. Resultaten visar att även om ingen större skillnad kan utläsas mellan kursplanerna så framträder en progressivistisk/essentialistisk trend i Lgr 11 i förhållande till Lpo 94. Resultaten har betydelse för läraryrket då det identifierar vilken utbildningsfilosofisk riktning samhällskunskapsämnet tagit i och med skiftet mellan Lpo 94 och Lgr 11. Förhoppningen är att undersökningen kan bidra till en fördjupad diskussion om skolan i allmänhet och samhällskunskapsämnet i synnerhet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKursplanersv
dc.subjectSamhällskunskapsv
dc.subjectUtbildningsfilosofiersv
dc.titleVart har samhällskunskapen tagit vägen? En komparativ analys av kursplanerna för samhällskunskap i Lgr 11 och Lpo 94 utifrån ett utbildningsfilosofiskt perspektivsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record