Show simple item record

dc.contributor.authorMuhammed, Khalidaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:18:26Z
dc.date.available2007-05-08T13:18:26Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3859
dc.description.abstractSyftet Syftet för mitt examensarbete är att jämföra den svenska och den arabiska förskolan utifrån pedagogens perspektiv och utgångspunkter såsom teorier, synen på barnen och läroplan vilka alla är faktorer som påverkar barns lärande. Metod och material Jag har genomfört en kvalitativ studie och min datainsamling bygger på enkät med öppna frågor som delades ut till 0 pedagoger i varje land, observationer och intervjuer med två pedagoger i Sverige och i Syrien. Resultat Min undersökning visar att samhällets och pedagogens syn på barnet, läroplan och teorier kan påverka barns lärande. I de båda länderna Sverige och Syrien ser samhället och pedagogerna på barnet på olika sätt, och även deras mål för barns lärande är olika. I Sverige ser samhället och pedagogerna på barnet som kunnigt, kompetent och att det ska lära sig självständighet och social förmåga, och pedagogerna arbetar enligt läroplan. Majoriteten av de svenska pedagogerna jobbar utifrån sociokulturellt perspektiv. I Syrien ser samhället och de flesta pedagogerna på barnet som okunnigt, det oskrivna bladet, och deras mål är att barnet ska lära sig disciplin och baskunskap, och i Syrien har förskolan inte någon läroplan. Majoriteten av pedagogerna i Syrien jobbar utifrån behavioristiskt perspektiv. Betydelse för läraryrket Nyttan av min studie kan vara att den kan utvidga perspektiven för blivande lärare i den svenska förskolan och skolan där mångfaldskultur nuförtiden råder i betydande omfattning. Lärarna kommer att möta många arabiska barn och föräldrar med bakgrund i den arabiska kulturen. Läroplanen säger att arbetslaget skall samarbeta med föräldrarna, och för att kunna samarbeta måste man förstå varandras tankesätt och uppfattningar. 1swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectBarns lärandeswe
dc.subjectsynen på barnenswe
dc.subjectläroplan och teoriswe
dc.titleYttre påverkande faktorer i barns lärande En jämförande studie mellan Sverige och Syrienswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record