Search
Now showing items 1-10 of 414
Mest kul i grupp? En studie om hur brasslärare arbetar med instrumentalundervisning individuellt och i grupp inom Kulturskolan
(2021)
Föreliggande studie syftar till att undersöka de didaktiska val brasslärare verksamma i kulturskolan gör i instrumentalundervisning, samt om dessa val skiljer sig beroende på om det är individuell undervisning eller ...
Att få en bra relation, det är A och O
(2020)
Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur man som slöjdlärare kan arbeta med elever i behov av särskilt stöd och deras åtgärdsprogram. Studien utgick ifrån följande två frågeställningar:
- Hur arbetar slöjdlärare ...
Den åsiktsöppna undervisningen - Politiskt öppna lärares inverkan på elevers åsiktsbildning
(2018)
I en skolkontext så finns det en tabubelagd diskussion om huruvida lärare överför sina åsikter till sina elever om de är öppna med var de själva står. Ett absolut svar på denna fråga finns inte att finna i tillgänglig ...
Möjligheter och svårigheter med ett laborativt arbetssätt i matematik
(2017)
Syftet med den här studien är att undersöka några lärares inställning till att använda ett laborativt arbetssätt i matematikundervisningen, med avseende på vilka möjligheter och svårigheter de ser med användandet. För att ...
Slöjdämnet och miljöperspektivet
(2019)
Skolans och lärarens uppdrag innehåller delar där etiska och moraliska värden skall förmedlas. Inom dessa värden ingår att läraren och skolan skall fostra eleverna till att bli miljömedvetna och där fyller slöjdämnets ...
Det är så många som bläddrar blad! En kvalitativ studie om elevers och lärares upplevelser av aktiviteten tyst läsning
(2017)
The main purpose of this thesis is to look into the experiences of the activity of reading alone in school. Specifically students and teachers have been interviewed about their view on the time spent reading chapter books ...
Går religion ihop med ämnet Idrott och hälsa? En kvalitativ studie om religionens påverkan i Göteborgs gymnasieskolors idrottsundervisning
(2018-09-21)
Vi lever i dag i ett samhälle där många religioner möts. Inte minst i skolan är det viktigt att tänka på hur lärarna utformar och tillämpar sin undervisning utifrån elevers religiositet. Tidigare forskning tyder på att ...
Ät min hjärna. Spelberättandet i förhållande till klassisk och kognitiv narratologi i gymnasiets svenskämne
(2018)
The aim of this paper is to contribute with knowledge about games as fictional literature in relation to the Swedish subject in the Swedish upper secondary school. My theoretical framework draws from classical and cognitive ...
El aprendizaje de vocabulario: una comparación entre Duolingo y la enseñanza tradicional
(2020)
Foreign language learning through gamification apps is increasing all over the world, but could they be used for teaching vocabulary in Spanish as a foreign language in a Swedish high school classroom? The aim of this ...
Att identifiera och förstå förebyggande och hälsofrämjande elevhälsoarbete - en kvalitativ studie utifrån KASAM
(2018)
Abstract
Syfte: Skollagen skriver fram att skolan främst ska arbeta förebyggande och hälsofrämjande, men Skolinspektionens årsrapporter visade att det åtgärdande arbetet dominerade. Syftet med studien var att undersöka ...