Browsing Examensarbete avancerad nivå by Title
Now showing items 21-40 of 398
-
Att gå emot: En kvalitativ studie om elever vars instrumentval utmanar könsstereotypa föreställningar
(2021)Föreliggande kvalitativa studie syftar till att skapa ökad kunskap kring elevers instrumentval, med ett specifikt fokus på elever som gjort ovanliga val i relation till könsstereotypa föreställningar om musikinstrument. ... -
Att identifiera och förstå förebyggande och hälsofrämjande elevhälsoarbete - en kvalitativ studie utifrån KASAM
(2018)Abstract Syfte: Skollagen skriver fram att skolan främst ska arbeta förebyggande och hälsofrämjande, men Skolinspektionens årsrapporter visade att det åtgärdande arbetet dominerade. Syftet med studien var att undersöka ... -
Att lära sig förstå dåtiden – en kvalitativ intervjustudie över historielärares undervisningsstrategier för att främja historisk empati
(2020)The emergence of research regarding historical empathy took off during the late 20th century and is thus a relatively limited field in history didactics. The vast majority of research conducted in the area of historical ... -
Att lära sig vara musiklärare. En studie rörande musiklärares uppfattningar om sin utbildning
(2018)Föreliggande studie grundar sig i funderingar kring musiklärarutbildningens innehåll. I skrivande stund förbereds förändringar av musiklärarutbildningen i Sverige för att öka antalet utbildningsvägar till framförallt ... -
Att organisera ett hälsofrämjande och förebyggande elevhälsoarbete i praktiken.
(2016)Nyckelord: elevhälsa, organisation, hälsofrämjande, förebyggande Abstract 15 hp Specialpedagogiska programmet Avancerad nivå Vt 2016 Eva Hjörne Inger Berndtsson VT 16-2910-042-SPP610 elevhälsa, organisation, hälsofrämjande, ... -
Att öppna nya dörrar. En intervjustudie där teaterlärare resonerar kring konstnärliga och pedagogiska aspekter av undervisningn
(2018)Denna studie syftar till att få fördjupad kunskap i hur teaterlärare resonerar kring sin undervisning i förhållande till de konstnärliga och pedagogiska aspekterna av teaterämnet inom gymnasieskolan. Genom fem semistrukturerade ... -
Att samverka för delaktighet - en fallstudie om att skapa delaktighet på förskolan för ett barn med diagnosen autism
(2019)Examensarbete: 15 hp Program och kurs: Specialpedagogiska programmet, SPP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht 2018 Handledare: Bengt Edström Examinator: Lars-Erik Olsson Rapport nr: HT18-2910-281-SPP610 Nyckelord: ... -
Att skapa specialpedagogiska förutsättningar på gymnasiet En kvalitativ intervjustudie om rektorers och specialpedagogers uppfattningar om organisation och genomförande av specialpedagogiska stödinsatser
(2016)Abstract Syfte: Utgångspunkten för denna studie vilar på det faktum att samhällens snabba förändringstakt ställer nya krav på flexibilitet och ett livslångt lärande för god livskvalitet och anställningsbarhet hos alla ... -
Att spegla världen? En kvalitativ textanalys av litteraturhistoriska svenskläroböcker efter Gy2011
(2017)Syftet är att utifrån postkolonial teoribildning synliggöra de föreställningar om Västerlandet och Österlandet som återfinns i litteraturhistoriska läroböcker för gymnasiets svenskämne. Detta görs mot bakgrund av styrdokumentens ... -
Att ställa frågor vid problemlösning -- Bedömning för lärande i matematik
(2017)Denna undersökning syftar till att ta reda på hur gymnasielärare använder problemlösning i sin undervisning och hur de bedömer elevernas kunskaper i problemlösning i ämnet matematik. I denna undersökning har det sociokulturella ... -
Att stå på egna ben. En kvalitativ studie om musiklärares olika positioner inom musikläraryrket
(2018)Denna studie undersöker fem musiklärares bild av sin utbildning och yrkespraktik för att analysera vilka möjliga positioneringar som konstrueras inom musikläraryrket. Utgångspunkten för analysen av resultatet är ett ... -
Att ta tillvara ett handlingsutrymme – rektorers uppfattningar om systematiskt kvalitetsarbete i relation till specialpedagogens roll och kompetens.
(2019)Abstract Uppsats/Examensarbete:15 hp Program och/eller kurs:Specialpedagogiska programmet, SPP 610 Nivå:Avancerad nivå Termin/år:Ht 2018 Handledare:Lars-Erik Olsson Examinator:Rolf Lander Rapport nr: HT18-2910-294-SP ... -
Att tolka problemlösningsförmågan - En kvalitativ studie om lärares förhållningssätt till problemlösning
(2019)Problem solving is described as one of the seven mathematical competencies that students in Swedish secondary upper school are expected to develop. It is also an integrated part of the core content in all ... -
Att undervisa i naturen -en studie om hur utomhuspedagogik realiseras hos lärare F-3
(2017)Abstract / Sammanfattning Titel: Att undervisa i naturen - En studie om hur utomhuspedagogik realiseras hos lärare F-3. Författare: Linda Håkansson Vuinovich Typ av arbete: Examensarbete på avancerad nivå (15 p) Handledare: ... -
Att vara med. En studie om 3 förskollärares tankar om språkets och musikens betydelse för arbetet med inkludering och delaktighet i förskolan
(2017)Nyckelord: Språk, musik, delaktighet, inkludering Abstrakt Syfte Syftet med min studie är att genom intervjuer med tre erfarna förskollärare undersöka hur de använder språk och musik i verksamheten på förskolan, och ... -
Attitudes Towards Poetry in the EFL Classroom. A Teacher and Student Perspective
(2022-08-03)The inclusion of poetry in an EFL context has shown to be a debated topic among scholars in the field for several decades. Many instructors of literature and poetry hesitate to incorporate poetry in their teaching and ... -
"Det är egentligen vanlig lärargärning"
(2018)Bakgrund: Begreppet extra anpassning fördes in i Skollagen (SFS 2010:800) 1 juli 2014 och syftar till att snabbt tillgodose elevens behov av stöd inom den ordinarie undervisningen. I detta ställs krav på skolan att anpassa ... -
Är inkluderande undervisning kompatibel med stödinsatser? En multipel fallstudie på två 1-9 skolor kring stödinsatser i matematik och dess inkluderingsaspekt
(2018)Bakgrund: I styrdokumenten framgår det tydligt att elever har rätt till extra anpassningar och särskilt stöd, samtidigt som de har rätt att delta i en inkluderande utbildning (Svenska Unescorådet, 2006; UNICEF, 2009; SFS ... -
Det är så många som bläddrar blad! En kvalitativ studie om elevers och lärares upplevelser av aktiviteten tyst läsning
(2017)The main purpose of this thesis is to look into the experiences of the activity of reading alone in school. Specifically students and teachers have been interviewed about their view on the time spent reading chapter books ... -
Ät min hjärna. Spelberättandet i förhållande till klassisk och kognitiv narratologi i gymnasiets svenskämne
(2018)The aim of this paper is to contribute with knowledge about games as fictional literature in relation to the Swedish subject in the Swedish upper secondary school. My theoretical framework draws from classical and cognitive ...