Browsing Examensarbete avancerad nivå by Title
Now showing items 271-290 of 398
-
När drama får spela en stor roll. En kvalitativ intervjustudie om hur svensklärare på gymnasiet använder sig av drama som pedagogisk metod i sin undervisning
(2017)Syftet med studien är att få kunskap om hur svensklärare på gymnasiet uppfattar sitt arbete med drama och hur de ser på drama som pedagogisk metod. Undersökningen bygger på kvalitativa samtalsintervjuer med tre svensklärare ... -
När lärarens stöttning vid elevens läsutveckling inte räcker till
(2017)Sammanfattning Syfte: Studiens syfte är att undersöka vad lärare gör när eleverna inte kommer vidare i sin läsutveckling enligt lärarens undervisning för att nå detta syfte vill jag ha svar på följande två frågeställningar: 1. ... -
När någon säger inkludering- fråga vad de menar med det! Samtal i fokusgrupper om hur grundskollärare tolkar inkluderingsbegreppet Samtal i fokusgrupper om hur grundskollärare tolka
(2019)Abstract Examensarbete: 15 hp Program: Specialpedagogiska programmet, SPP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht 2018 Handledare: Sofie Gustafsson Examinator: Eva Gannerud Rapport nr: HT18-2910-269-SPP610 Nyckelord: En ... -
När värdena krockar. Hur lärare agerar i värdekonflikten mellan att uppmuntra till personliga uppfattningar/ställningstaganden och bemöta främlingsfientlighet/intolerans med aktiva insatser i ett nytt politiskt klimat.
(2017)Skolans värdegrund innehåller två passager som var för sig ser tämligen självklara ut. ”Skolan ska vara öppen för skilda uppfattningar och uppmuntra att de förs fram. Den ska framhålla betydelsen av personliga ställningstaganden ... -
Ni vet väl vad som gäller? En studie om elevers uppfattningar om bedömning och betygssättning
(2018)Syftet med denna studie är att fokusera mot bedömning och betygssättning i idrott och hälsa. Detta görs genom att uppmärksamma tre dimensioner: Transparens, noggrannhet och giltighet. Transparens handlar om genomskinligheten ... -
Nordiska språkens plats i svenskämnet: En intervjustudie med svensklärare på gymnasiet
(2017)Sammandrag Syftet med detta arbete är att undersöka huruvida nordiska språken har stärkts i svenskämnet för gymnasiet i och med Lgy11, läroplanen som infördes 2011. Detta görs genom en kvalitativ studie där fyra ... -
Normalitet och människosyn. En diskursanalys av hur behovet av särskilt stöd framskrivs i styrdokument från 1842-2011
(2016)Abstract Examensarbete: 15 hp Kurs: SPP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: VT 2016 Handledare: Girma Berhanu Examinator: Eva Gannerud Kod: VT16-2910-104-SPP610 Nyckelord: styrdokument, diskursteori, särskilt stöd, ... -
Normer från 1800-talet? En studie om den grammatiska terminologin i läroböcker i svenskämnet
(2021)Den här uppsatsen diskuterar den terminologi som används i läroböcker ämnade för kursen Svenska 2 i gymnasieskolan. Läroböckerna och dess terminologi sätts i förhållande till två verk som historiskt har varit normerande ... -
Nöje viktigare än kunskap? En enkät studie av gymnasieelevers deltagande i idrott och hälsa och faktorer som påverkar deltagandet.
(2019)Tidigare forskning visar att lektionerna i idrott och hälsa fokuserar mer på att vara roliga än att lära ut kunskaper. Trots detta blir elever mindre fysiskt aktiva och vissa väljer att inte delta på lektionerna alls. ... -
Nu rör väl eleverna på sig tillräckligt ..eller?
(2018)Fysisk aktivitet förknippas med flera goda hälsofördelar. Ändå är barn och ungdomar otillräckligt fysiskt aktiva. Pojkar är mer fysiskt aktiva på minst måttlig nivå än flickor och skillnaderna verkar öka med ålder. Barn ... -
Nyanländas lärande. Möjligheter och hinder ut ett lärarperspektiv
(2017)Nyckelord: Nyanlända elever, organisation, kartläggning, lärande, inkludering, delaktighet, språkutvecklande arbetssätt, bedömning och betygsättning. Abstract Syfte: Studiens övergripande syfte är att utifrån ett ... -
"Ogiltig frånvaro i våra hjärtan". En kvalitativ intervjustudie om frånvaro och dess betydelse för lärandet i teaterundervisning
(2019)Studiens syfte är att undersöka hur lärare och elever på gymnasiet upplever att individens frånvaro påverkar gruppen och lärandet i arbetet med en scenisk produktion. Följande frågeställningar har formulerats för arbetet: ... -
Olika förväntningar - olika undervisning
(2017)Detta examensarbete undersöker hur lärares förväntningar påverkar hur de resonerar kring och motiverar undervisningsupplägget för kursen samhällskunskap 1. Undersökningen har genomförts genom samtalsintervjuer med sammanlagt ... -
"Om något jag gör frivilligt skulle bli till skolarbete skulle jag förmodligen sluta gilla det". Fyra svensklärares och deras elevers attityder till läsundervisning i förhållande till elevers fritidsläsning
(2018)Throughout the last two centuries, the school’s relationship towards popular culture has varied. The school’s stance has differed from exclusion of popular culture to “vaccinate” against it and finally to include it in the ... -
Organisationens betydelse för kvalitet och likvärdighet i arbetet med särskilt stöd i förskolan. En fallstudie i två kommuner.
(2019)Nyckelord: Organisation, stödstrukturer, kvalitet, likvärdighet, särskilt stöd, systemteori. Abstract Syfte Syftet är att undersöka hur förskollärare och förskolechefer i två kommuner upplever arbetet med särskilt stöd, ... -
Ortodoxi eller pluralism
(2017)I denna uppsats undersöks samhällskunskapslärares examinationsuppgifter inom ämnesområdet samhällsekonomi, med avseende på vilket innehåll som erbjuds eleverna i dessa texter. Inom ekonomivetenskapen identifieras två ... -
Otydliga uppdrag på samma arena En kvalitativ studie om vad som ingår i uppdraget för speciallärare och specialpedagoger Otydliga uppdrag på samma arena En kvalitativ studie om vad som ingår i uppdraget för speciallärare och specialpedagoger Oty
(2017)Abstract Syftet: Syftet med studien var att undersöka vad som ingick i uppdragen för speciallärare med inriktning språk-, skriv-, och läsutveckling och specialpedagoger. Frågeställningar i studien var: Vad innehåller ...