Browsing Examensarbete avancerad nivå by Title
Now showing items 203-222 of 398
-
La influencia de las lenguas previas en la adquisición del español como L3
(2020)The terms L1 and L2 have existed in the linguistic world for a long time. However, in recent decades, the term L3 has also taken place among linguistics, but its meaning is so far controversial. In this study, some existing ... -
La interculturalidad en la enseñanza de español como lengua extranjera a través de la literatura infantil y juvenil. Un estudio cualitativo desde la perspectiva de cinco profesores de ELE
(2023-06-13)Föreliggande studie analyserar interkulturalitet genom barn- och ungdomslitteratur i spanskundervisningen i den svenska grundskolan ur fem spansklärares perspektiv. Huvudsyftet med studien är att, genom semistrukturerade ... -
Las unidades fraseológicas y su tratamiento en los manuales de ELE en Suecia: Un análisis de manuales del paso 4 (B1)
(2021-08-06)Phraseology, as a fundamental element of the communicative competence, must be considered when designing manuals for learning Spanish. The purpose of this work is to determine, through a quantitative and a qualitative ... -
Lämna "apphysterin" för högre måluppfyllelse! En intervjustudie om specialpedagogers strategier och användning av iPaden med elever som har läs- och skrivsvårigheter
(2016)Syfte Studiens syfte är att är att utforska hur några specialpedagoger resonerar runt sitt användande av iPads i undervisningen, med särskilt fokus på vilka fördelar, nackdelar och utmaningar de ser. Undersökningen har ... -
Lärande i grundsärskolan. Nio elever beskriver sitt lärande utifrån formativ bedömning
(2016)Syftet: Studiens syfte är att få syn på hur några elever i grundsärskolan, ålder 9-16 år, inriktning grundsär och träning, beskriver och tänker om sin lärprocess utifrån formativ bedömning. Studien belyser elevernas ... -
Lärandeprocesser i handledande samtal. En intervjustudie med sex specialpedagoger
(2017)Abstract Studien är en kvalitativ studie där sex specialpedagoger har intervjuats i semistrukturerade intervjuer. Snöbollsurval har använts för att finna informanter för studiens syfte och frågeställningar. Studiens ... -
Lärare i normkritik. En diskursanalys av ”läraridentitet” konstruerad inom det normkritiska perspektivet.
(2015)Läraryrket diskuteras i uppsatsen utifrån poststrukturalistisk teori. Det övergripande temat är lärares makt och funktion i relation till utbildningssystem, individ och samhälle. Även lärarens funktion i skolans ... -
Lärare, programmerade för förändring? En kvalitativ studie över lärares förhållningssätt till styrdokumentens skrivningar gällande programmering
(2021)During the last three years programming has been a part of the school curricula in Sweden and should be seen as a compulsory element in mathematics education. The following study aims to show how the implementation of ... -
Läraren och problematiska religiösa åsikter: En kvalitativ studie om lärares förhållningssätt när religiösa åsikter kolliderar med skolans värdegrund
(2019)Den svenska skolan har åtagit sig ett tudelat uppdrag genom att både förmedla kunskap och värdegrund. Den senare tycks innehålla motsättningar. Vissa konkreta värden framhålls som centrala samtidigt som skiljda uppfattningar ... -
Lärares användning av formativ bedömning i grundsärskolan
(2017)Syfte: Syftet var att undersöka om och hur lärare i grundsärskolan tillämpar formativ bedömning samt om och hur lärare arbetar för att göra elever delaktiga i sin lärprocess. Det gjorde vi genom att undersöka hur ett antal ... -
Lärares erfarenheter av informationssökning i årskurs 4-6
(2017)Integrationen av digitala verktyg inom skolan har ökat och användningsområdena blir fler. I och med den nya digitaliseringen uppstår en ny problematik. Eleverna förhåller sig inte längre enbart till läraren eller utvald ... -
Lärares förståelse och praktiskt genomförande av extra anpassningar i en gymnasieskola.
(2016)Alla elever ska enligt skollagen (SFS 2010:800) få det stöd de behöver i sitt lärande, för att utifrån sina egna förutsättningar komma så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling. Den 1 juli 2014 trädde en lagändring ... -
Lärares resonemang kring elever i läs-och skrivsvårigheter
(2017)Uppsats/Examensarbete: 15 hp Kurs: SLP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: VT/2017 Handledare: Lena Fridlund Examinator: Monica Reichenberg Kod: VT17-2910-189-SLP610 Nyckelord: Läs-och skrivsvårigheter, dyslexi, ... -
Lärares syn på kompetensutveckling inom skolutvecklingsmodellen NTA.
(2017)Lärare har en viktig roll i elevers lärande och intresse för ett skolämne (Parr & Edwards, 2004). De ska skapa en stimulerande lärandemiljö där elever engageras och utmanas genom aktivt deltagande (Parr & Edwards, 2004). ... -
Lärares tankar om specialpedagogens roll i skolan: Överlappande professioner
(2018)Abstract Den specialpedagogiska verksamheten i svenska skolor har gått från specialundervisning utanför klassrummet mot en ambition att utveckla verksamheten så att fler elever får det stöd de behöver i sin vanliga klass. ... -
Lärares uppfattningar om arbetet med nyanlända elevers språkutveckling
(2016)Syfte: Syftet är att undersöka hur lärare som har direktplacerade nyanlända elever i sina klasser resonerar om dessa elevers lärande med ett särskilt fokus på språkutveckling. Metod: Studien har en kvalitativ ansats och ... -
Lärarrollen. En studie kring huruvida lärarrollen förändrats sedan införandet av karriärtjänster.
(2017)Sammanfattning Studiens syfte var att undersöka huruvida lärarrollen har förändrats sedan karriärreformen för lärare 2013. Detta skedde via semistrukturerade samtal med syftet att ta reda på olika uppfattningar och ... -
Lärarutbildares syn på svensk matematikundervisning och OECDs rekommendationer. En kvalitativ jämförelse
(2016)Syftet med den här studien är att se vad lärarutbildare anser behöver förbättras i den svenska skolan och vad de anser om de rekommendationer som OECD föreslagit i sin rapport. Detta för att kunna jämföra lärarutbildarnas ... -
Läroböckers syn på hållbar utveckling
(2017)Den här undersökningen tar avstamp i det forskningsfält som inriktar sig på hur en utbildning för hållbar utveckling kan utformas i skolan. Det finns en risk, menar flertalet forskare, att undervisningen i hållbar utveckling ... -
Läromedlens dramatik. En läromedelsstudie om legitimeringen av dramatiker och dramatiska verk i gymnasiets svenskämne
(2018)The purpose of this study is to investigate the legitimation of dramatics in upper secondary schools textbooks for the Swedish subject. This study will show how the dramatic genre is represented in textbooks in relation ...