Browsing Examensarbete avancerad nivå by Title
Now showing items 137-156 of 398
-
Han är en långsam läsare: Diskursanalys av en gymnasieskolas åtgärdsprogram.
(2017)Syfte: Åtgärdsprogram som medel för att konstruera elever i behov av särskilt stöd har undersökts med fokus på framförallt grundskoleelever. Undersökningar av konstruktioner av gymnasieeleven i behov av särskilt stöd ... -
”Det handlar inte om själva vad det står i texten utan om hur det står”: En kvalitativ studie om elevers resonemang kring textkvalitet utifrån språkliga aspekter
(2017)I föreliggande studie undersöks elevers resonemang kring textkvalitet. En avgränsning har gjorts och de elever som ingår i studien är icke-högpresterande. Materialet som ligger till grund för undersökningen är inhämtat ... -
De har inte riktigt hittat hem. En intervjustudie om lärares erfarenheter av gymnasieelevers val och byten av musikinstrument
(2020)Vem är det som väljer vilket musikinstrument som en person ska spela? Hur mycket bestämmer personen själv, och hur mycket bestäms av villkor i personens omgivning? Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att undersöka ... -
”Det har ju varit lite godtyckligt” – om överlämning från förskola till förskoleklass
(2018)Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: “Det har ju varit lite godtyckligt” - om överlämning till förskoleklass Författare: Emmy Cronquist & Lynda MacGregor Termin och år: VT2018 Kursansvarig institution: ... -
Det hälsofrämjande och förebyggande uppdraget i teori och praktik. En fallstudie av skolledares och specialpedagogers erfarenhet inom ett pedagogiskt och geografiskt avgränsat verksamhetsområde.
(2017)Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur ett urval av tjänstemän, med olika ledningsfunktioner inom skolans verksamhet, samt ett urval av specialpedagoger uppfattar det specialpedagogiska uppdraget med fokus på det ... -
“Den här personen är något extra, extra". En undersökning om lärares uppfattning av identifiering samt ledning och stimulans av elever med särskild begåvning utifrån skolans uppdrag.
(2018)I denna studie undersöks erfarenheter och uppfattningar om identifiering och undervisning av elever med särskilda begåvningar hos sju grundskolelärare, utifrån en fenomenologisk ansats. Genom semistrukturerade intervjuer ... -
"Hej är världens bästa ord anser jag" En kvalitativ studie om hur lärare i idrott och hälsa arbetar med relationsorienterade lärarbeteenden
(2019)Den svenska folkhälsan blir allt sämre och det kan ses höra ihop med våra barns och ungdomars minskade fysiska aktivitet. För många av dessa barn och ungdomar är skolämnet idrott och hälsa deras enda chans till fysisk ... -
Helklassamtalets textaktiviteter. En kvalitativ undersökning av textaktiviteter och deras möjliga pedagogiska funktioner i den muntliga undervisningen hos tre gymnasielärare
(2019)I den här studien undersöks verksamheten i klassrummet med fokus på talat och skrivet språk utifrån analys av talade texter. Närmare bestämt undersöks förekomsten av olika textaktiviteter i ett antal helklassamtal i ... -
HUND I SKOLAN UR ETT ELEVHÄLSOPERSPEKTIV: En forskningsöversikt
(2019)Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Specialpedagogiska programmet / SPP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht/2018 Handledare: Sofie Gustafsson Examinator: Göran Söderlund Rapport nr: HT18-291 ... -
Hur hanterar matematiklärarna extra anpassningar på mellanstadiet?
(2016)Abstract Syfte: Studiens syfte har varit att undersöka vilka extra anpassningar matematiklärare gör i sin undervisning på mellanstadiet för de elever som bedöms behöva stödinsatser för att nå kunskapskraven i år 6. Vidare ... -
Hur hittar man och undervisar elever som är särbegåvade? - En intervjustudie om matematiklärares tankar kring särbegåvade elever
(2019)The purpose of this final degree project is to investigate how gifted students, in math class, differ from other students and how gifted students can be identified in a school environment. The study further investigates ... -
"Hur jag än försöker trolla så får jag inte riktigt till det."En fenomenografisk studie om lärares uppfattningar gällande formativ bedömning i skolämnet hem- och konsumentkunskap
(2019)Att lärare sätter betyg är ett myndighetsutövande och en viktig del av lärares uppdrag. Det är alltså både nödvändigt och ofrånkomligt att lärare bedriver bedömning i sitt arbete. Den formativa bedömningen har blivit alltmer ... -
Hur kan jag förstå? Praxisnära studie om SPSM:s studiepaket-NPF och dess användbarhet i skolans vardagsarbete
(2017)Abstract Syfte: Studien avser att undersöka hur Specialpedagogiska skolmyndighetens (SPSM) studiepaket om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF (2016) kan leda till ökad kunskap och förståelse hos personalen i ... -
Hur löser lärare problemet med problemlösning? - En intervjustudie av lärares undervisning om och med problemlösning i matematikämnet på gymnasiet
(2019)The following study consists of interviews with Swedish mathematics teachers regarding their teaching practice when working with problem solving in upper secondary school. One of the goals for the Swedish curriculum in ... -
Hur många procent? En kvantitativ studie om högstadieelevers missuppfattningar av procentbegreppet
(2021)This study aims to find student misconceptions when solving problems involving percent. The study involves students in 8th and 9th grade in Sweden. The purpose of the study is to find what misconceptions exists related to ... -
Hur religionskunskapslärare närmar sig undervisning om etik i religionskunskapsämnet: En intervjustudie med ämneslärare för gymnasiet
(2021)Ethics education (ED) is a significant part of the curriculum for religious education (RE) in Sweden. The fact that pupils in Sweden must take part in ED to receive a grade in RE is problematic, as there is limited research ... -
Hur upplever rektorer specialpedagogens och speciallärarens uppdrag i gymnasieskolan? En kvalitativ intervjustudie.
(2017)Syfte: Syftet med undersökningen är att belysa ett urval av rektorers upplevelser av specialpedagogerna och speciallärarnas yrkesroller i gymnasieskolan, utifrån rektorernas bakgrund och erfarenhet. Målet med denna studie ... -
"I just go in and read in the phone sometimes" A survey of students' reading experiences and reading habits in year 8
(2021)Abstract Studiens syfte är att undersöka läserfarenheter och läsvanor hos elever i årskurs åtta. Förutsättningarna skiljer sig åt för eleverna i vardera skolor på grund av området de bor i. Studien är baserad på en kvantitativ ...