Browsing Examensarbete avancerad nivå by Title
Now showing items 61-80 of 398
-
Caminando hacia la competencia intercultural - Un análisis comparativo de manuales suecos de ELE
(2021-08-06)Såväl europeiska som svenska riktlinjer för undervisning i främmande språk understryker idag vikten vid att främja interkulturell kompetens hos elever. Eftersom språk och kultur är odelbara, sker en automatisk kulturell ... -
"Choose the best alternative in each case": A Task Analysis of Two EFL Textbooks Used in Swedish Upper Secondary School
(2018)Textbooks are widely used in education and they often claim to include certain content or to adopt specific approaches. In the Swedish context, EFL textbooks often claim to be designed based on the English syllabi and to ... -
Claiming space in a music classroom in Durban
(2017)The main aim which this study is to investigate is how claiming space in a secondary school music classroom in Durban is being expressed, through a gender perspective. The research aims to highlight and problematize how ... -
Communicating as a Team. A study of EFL Students’ Perceptions about the Influence of the Learner Group’s Dynamics on their Individual WTC
(2023-06-14)Considering the current emphasis on communicative abilities in EFL teaching, learning and assessment (Council of Europe, 2020), research on willingness to communicate (WTC) has become increasingly important. Despite the ... -
¿Cómo podemos enseñar la ortografía española? Una comparación entre un método explícito y un método implícito de enseñanza
(2020)Stavningsundervisning inom ramarna för spanska som främmande språk tenderar i många situationer att vara implicit. Att variera metoder för undervisning och anpassa dem efter olika elever och elevgrupper är dock en central ... -
Dans med svåra steg: En kvalitativ studie om undervisningens komplexitet för elever med svenska som andraspråk
(2016)There is a large group of pupils in the Swedish school that have Swedish as their second language. The Swedish society has been multicultural for almost two decades which is also reflected in the Swedish schools. According ... -
”Det där som man bara gör.” En intervjustudie om extra anpassningar i NO och SO för elever i läs- och skrivsvårigheter på mellanstadiet.
(2016)Syftet med studien var att göra en beskrivning av hur sex lärares kunskaper och föreställning-ar om läs- och skrivsvårigheter, återspeglas i de val av och arbete med extra anpassningar i NO och SO som lärarna gör på ... -
"...då är jag ju nollspråklig helt plötsligt" En fenomenografisk studie av slöjdlärares upplevelser av den flerspråkiga slöjdundervisningen.
(2019)Slöjdämnet betraktas ofta som ett gynnsamt integrationsämne där nyanlända elever får möta ordinarie undervisning för första gången. Samtidigt inhyser slöjden ett antal kunskapsområden som ställer höga krav på elevernas ... -
”-Delaktighet gör att du lär dig och får intresse!” En etnografisk studie kring delaktighet i matematikundervisningen
(2016)Nyckelord: Delaktighet, dilemma, inkludering, matematikundervisning, perspektiv, samspel och kommunikation. Abstract Syfte: Studiens syfte var att undersöka hur två matematiklärare bemöter de dilemman som uppstår kring ... -
Delaktighet i förskolans utevistelse. En intervjustudie med arbetslag
(2018)Abstract Syfte: Studiens syfte var att undersöka hur arbetslag i förskolan beskrev sina erfarenheter och upplevelser av att arbeta för barn i behov av särskilt stöds delaktighet i utevistelsen. Studien utgick ifrån följande ... -
Demokratisk kompetens i det digitala klassrummet: En undersökning om distansutbildningens påverkan på fostran av demokratisk kompetens i bildämnet i grund- och gymnasieskolan
(2020)During the spring of 2020 upper secondary school of Sweden was affected by regulations to stop the spread of SARS-CoV-2, also known as the Corona-virus. Upper secondary school was recommended to start using of distance ... -
Dialog eller fostran? En observationsstudie om lärares kontrovershantering i klasser med språkutveckling i centrum
(2019)Ett av skolans viktigaste uppdrag syftar till att fostra demokratiska medborgare. Ett sätt att undervisa för att kunna uppfylla detta uppdrag är att undervisa med hjälp av politiska kontroverser. Det finns lite tidigare ... -
Digital Tools of the Trade. A Qualitative Study of EFL Teachers’ Use of Digital Tools in a Swedish Post-Pandemic Context
(2023-06-13)Due to the increased focus on digitalisation in Swedish schools resulting from the digitalisation of society, pedagogical practices have changed. The Covid-19 pandemic introduced unique challenges to many teachers as ... -
Digitala arbetssätt i slöjdämnet: En kvantitativ undersökning av hur lärare arbetar med digitala verktyg i den mjuka slöjden.
(2019)Den svenska skolan blir allt mer digitaliserad. Den nationella ämnesutvärderingen av slöjdämnet (Skolverket, 2015) beskriver en utveckling där digitala verktyg har ökat kraftigt de senaste åren. Nu när digitala verktyg och ... -
DIGITALA HJÄLPMEDEL FÖR INKLUDERING AV ELEVER I LÄS- OCH SKRIVSVÅRIGHETER - En kvalitativ studie av lärares och elevers beskrivningar av hur digitala hjälpmedel kan göra undervisningen inkluderande. DIGITALA HJÄLPMEDEL FÖR INKLUDERING AV ELEVER I
(2019)Syfte: Elever i läs- och skrivsvårigheter ska, liksom alla elever, först och främst få stöd inom den ordinarie undervisningen. Mycket pengar har satsats på digitalisering i skolorna. Syftet med studien var att undersöka ... -
Digitala verktyg i speciallärares matematikundervisning. En webbenkätundersökning.
(2017)Skolverket presenterade under år 2016 Redovisning av uppdraget att föreslå nationella IT-strategier för skolväsendet. Enligt denna strategi ska alla elever år 2022 ha en adekvat digital kompetens och skolan ska ta tillvara ... -
Digitala verktyg och undervisning i samhällskunskap
(2017)Dagens samhälle präglas allt mer av digitalisering och olika digitala verktyg används inom många av samhällets områden, däribland skolan. Det har blivit allt vanligare med satsningar på 1:1, en dator till varje elev, inte ... -
”Digitala verktyg. Fyra lärares resonemang kring användandet av digitala verktyg i sin undervisning med elever i läs- och skrivsvårigheter.”
(2016)Studiens syfte är att undersöka hur fyra lärare, med undervisning för yngre åldrar, använder samt resonerar om sin kompetens i arbetet med digitala verktyg. Syftet är också att undersöka hur lärarna resonerar kring elevernas ... -
En diskursanalys om normaliteten i förskolans handlingsplaner
(2018)Nyckelord: Förskola, handlingsplan, normalitet, barn i behov av särskilt stöd Abstract Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur det relationella och det kategoriska specialpe-dagogiska perspektiven ... -
Dom får nog vänta ett tag. Om gymnasieelevers förmåga att skilja mellan de och dem samt deras inställning till en dom-reform.
(2017)Hösten 2016 höjdes åter röster för att införa en dom-reform, d.v.s. att slopa skriftspråkets de och dem till förmån för det talspråkliga dom. Debatten om de, dem och dom tycks ha evigt liv. Ett argument som ofta återkommer ...