Search
Now showing items 1-10 of 12
"Kan du göra på något annat sätt eller kan du kanske bygga ännu större?" Förskollärares beskrivningar av deras arbetssätt med teknik i byggaktiviteter
(2015)
Min studie baserades på ett aktionsforskningsarbete i förskolan. Mer specifikt observerade jag
hur barn deltog i lärarledda rörelselekar och vilket lärande som gjordes möjligt i rörelselekarna.
Min teoretiska anknytning ...
Att kunna möta alla barn – En webbaserad enkätstudie i förskolan som undersöker sambandet mellan pedagogers kunskap om samt intresse för autismspektrumtillstånd och hur det påverkar deras förhållningssätt gentemot barn med autism
(2015)
___________________________________________________________________________
Denna studie är baserad på webbenkäter där 0 verksamma pedagoger med varierande
utbildningsbakgrund och erfarenhetsbakgrund har deltagit. Enkäten ...
Självförtroende. En studie om pedagogers syn på arbetet med barns självförtroende i förskolan
(2015)
Abstract
Syfte
Att få en inblick i förskollärares syn på arbetet med barns självförtroende i förskolan. Vi vill
ta reda på hur förskollärarna tolkar begreppet självförtroende, hur de reflekterar över sitt
arbete med att ...
Spelet som verktyg för matematiklärande i förskolan
(2015)
Sammanfattning
Syftet med denna undersökning var att studera samspelet och det matematiklärande som
möjliggjordes när barn spelade spel tillsammans. Efter att ha arbetat i förskolan har vi
uppmärksammat att spel ofta upplevs ...
Möten mellan pedagoger och barn. Pedagogers tankar kring möten med de yngsta barnen i förskolan som ännu inte har ett utvecklat verbalt språk.
(2015)
Abstract
Syftet med det här arbetet är att synliggöra både förskollärare och barnskötares upplevelser
kring mötet mellan dem och de mindre barnen i förskolan som ännu inte utvecklat ett verbalt
språk. Vårt intresse ligger ...
Att arbeta med språkutvecklingen hos nyanlända barn
(2015)
Att arbeta med språkutvecklingen hos nyanlända barn är en empirisk studie om hur
pedagoger och barnskötare arbetar med olika material och metoder för att utveckla
språket. I studiens resultat användes semistrukturerade ...
Högläsning i teori och praktik En kvalitativ forskningsstudie med utgångspunkt i förskollärares och barnskötares uppfattningar kring högläsning
(2015)
Abstract
Denna studie har en fenomenografisk utgångspunkt där uppfattningar om ett fenomen är centralt.
Genom intervjuer med verskamma förskollärare och barnskötare synliggjordes tendenser till att
utbildningsnivån i vissa ...
Behövs hemvrån? En empirisk studie om den fysiska miljöns betydelse i Reggio Emilia och traditionella förskolor.
(2015)
Sammanfattning
Syftet med denna studie är undersöka och uppmärksamma hemvråns roll i olika förskolor samt vad
den har för betydelse för lärandet hos barn i förskolan. I studien undersöks olika pedagogers åsikter
kring den ...
Hur fri är barns fria lek i en förskola? - Ur barnens och pedagogernas perspektiv
(2015)
Abstrakt
Den fria leken är en problematik för förskolan, om barns fria lek ska vara fri från en vuxens
styrning eller inte. Vårt examensarbete handlar om hur fri den fria leken är i en förskola
utifrån vad några pedagoger ...
I leken ute uppstår ett lärande med hela kroppen – En intervjustudie om utomhuspedagogik med fokus på matematik
(2015)
Sammanfattning
Syftet med examensarbetet är att undersöka och få en djupare förståelse för hur verksamma pedagoger
lägger upp sin planering gällande utomhusvistelsen. Vidare vill vi veta hur pedagoger använder
matematiken ...