Search
Now showing items 1-10 of 298
Bildens kommunikativa möjligheter. Ett utvecklingsarbete kring barns bildskapande i förskolan.
(2015)
Detta utvecklingsarbetets huvudsyfte var att finna strategier som kan hjälpa förskollärare stödja barns
kommunikation genom deras bilder. För att forma dessa strategier ställde vi frågor angående strukturen på
vårt arbete ...
"Jag tror att det har öppnat upp ögonen lite grann..." - Pedagogers utsagor om Grön Flagg
(2016)
Abstract
Syftet med detta examensarbete är att undersöka pedagogers uttalanden om sitt arbete med Grön Flagg, erfarenheter och åsikter i förhållande till undervisningssätt, barnens lärande och läroplanens mål. Våra ...
NO-lärare om betygens inverkan på undervisningen
(2015)
I detta självständiga examensarbete undersöks lärares upplevelse av hur betygsättning påverkar
deras arbete ur olika synvinklar. De aspekter som behandlas i undersökningen är motivation, stress
och kreativitet. Studien är ...
Språkeleven som kunde tala med texter. En studie om skönlitteratur som redskap för elevens kompetensutveckling i fyra läromedel i spanska 3
(2016)
I denna uppsats undersöker jag hur användningen av skönlitteratur visar sig relevant – eller inte – för elevens kompetensutveckling i fyra läromedel för Spanska 3. Mitt huvudsyfte är tvådelat. Dels vill jag beskriva och ...
Läroplanen som verktyg. En studie om förskolelärares uppfattningar om läroplanen.
(2017)
Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare i arbetet med barnen i förskolans verksamhet uttrycker att de använder läroplanen och strävansmålen. Hur tar sig läroplanen i uttryck i förskolans vardag och hur visar ...
Upp med händerna! En studie om hur handuppräckning används och upplevs i välfungerande, mångkulturella klassrummet i gymnasiet
(2015)
Sammanfattning
Handuppräckning är en tradition och en naturlig del av verksamheten i många klassrum. Metoden är dock
problematisk eftersom den ofta innebär att elever hamnar i skymundan. Följden av detta blir att vissa ...
Matematik i förskolans vardag. En studie om hur förskollärare uttrycker sig om sin kompetens i förskolematik
(2016)
Under förskollärarutbildningen har vi fått kunskaper för att arbeta med matematik i förskolan, men vi har också stött på tidigare forskning som visar att det finns brister i kunskaper för hur förskolläraren ska synliggöra ...
Exergames - kanon eller kalkon? En litteraturstudie om att använda exergames i Idrott och hälsa
(2017-01-12)
Informations- och kommunikationsteknologi (IKT) blir en allt större del av undervisningen i skolan, dock är lärares kompetens inom området idag relativt lågt. Införande av IKT i skolan påverkar alla skolämnen och därmed ...
Facilitating Vocabulary Growth and Retention Through CALL. Findings within the field
(2016)
This literature review compares vocabulary growth and retention when using computer-assisted language learning (CALL) in contrast to traditional non-digital aids. First, an overview of theories on vocabulary growth and ...
”Det är mitt arbete att följa barnen” En studie om montessorilärares arbete under montessoripass
(2015)
Syfte och frågor
Syftet med mitt examensarbete är att undersöka vad det är som utmärker montessorilärares arbete liksom hur
verksamma montessorilärare tolkar montessoripedagogiken och hur det ser ut i praktiken i deras ...