Search
Now showing items 1-10 of 25
"Om studenterna ser sig själva som könsblinda efter 3,5 år har vi verkligen misslyckats" - En kvantitativ studie om studenternas uppfattning av genuspedagogik i förskollärarutbildningen
(2018)
Abstract
Syftet med denna studie har vuxit fram genom ett missnöje med bristen på genusperspektiv i förskollärarutbildningen vid Göteborgs universitet. Vi ville undersöka om studenterna upplevs ha fått tillräcklig kunskap ...
Lärares digitala kompetens - Nya utmaningar och behov. En kvalitativ intervjustudie om hur verksamma lärare i fritidshemmet resonerar kring digitaliseringen av skolan
(2018)
Digitaliseringen påverkar skolans uppdrag då digitala verktyg integreras mer och mer i undervisningen.1 juli 2018 träder en reviderad läroplan i kraft med tydligare direktiv angående hur undervisning med digitala verktyg ...
Bedömning för Lärande i praktiken. En forskningsöversikt om själv- och kamratbedömning.
(2018)
Bedömning för Lärande är ett arbetssätt som kan motivera elevers delaktighet i sin egen
lärandeprocess. Inom Bedömning för Lärande anses de studentledda bedömningsmetoderna
själv- och kamratbedömning belysa det egna lärandet ...
Hopp och lek! En intervjustudie om hur lärare på fritidshem beskriver rörelse på skolgården utifrån utrymme, yrkesroll och kön.
(2018)
Den här studien handlar om att undersöka hur lärare på fritidshem beskriver skolgårdens yta för att främja fysisk aktivitet hos elever sett till utrymme och genus. Vårt syfte är att beskriva fritidshemslärares resonemang ...
Förmågan att samarbeta En litteraturstudie som behandlar samarbete i teaterundervisning
(2018)
Denna litteraturstudie har för avsikt att undersöka hur aktuell forskning och referentgranskat material uttalar sig om samarbete som förmåga samt hur det kan kopplas till teaterundervisning. Läroplanen för gymnasiet uttrycker ...
Geometriundervisning - dess ursprung, dess didaktiska ingångar, dess digitala potential
(2018)
Rapporten ämnar ge svar på frågor kring geometrins framväxt, den axiomatiska geometrins uttåg ur skolan samt vilka pedagogiska och tekniska hjälpmedel som finns att tillgå i dagens skola. Detta för att ge en god grund för ...
Literature as a Tool for Teaching Cultural Awareness in the EFL Classroom. A Literature Review
(2018)
Culture is a factor, which is an essential aspect in language teaching and learning. Despite the complexity of defining the concept, students can be made aware of culture through a variety of teaching materials. This paper ...
Får jag gråta oavsett vilket kön ni tilldelar mig? En kvalitativ studie om barns förmedlande av sårbarhet på en förskoleavdelning och förskollärarnas bemötande av detta
(2018)
Får jag gråta oavsett vilket kön ni tilldelar mig?” är en kvalitativ studie på en
förskoleavdelning om hur barns sårbarhet tar sig uttryck samt hur personalen bemöter barns sårbarhet. Studien gjordes med hjälp av observationer ...
Samtal om mellis. En kvalitativ studie om hur elever och lärare talar om mellanmålet på fritidshemmet.
(2018)
Mellanmålet är en viktig och väsentlig del i fritidshemmet. Trots det råder bristande forskning inom området, inte minst ur barns perspektiv. Studiens syfte är att undersöka hur elever och lärare talar om mellanmålet. ...
”Här finns det inga barn i behov av stöd” - förskollärares syn på specialpedagogik och hur den tillämpas i praktiken
(2018)
I läroplanen står det som mål att i förskolan ska de barn som är i behov av stöd få den stöttning de är i behov av. Syftet med den här studien är att undersöka vilken erfarenhet förskollärare har av ...