Search
Now showing items 1-10 of 109
Bildens kommunikativa möjligheter. Ett utvecklingsarbete kring barns bildskapande i förskolan.
(2015)
Detta utvecklingsarbetets huvudsyfte var att finna strategier som kan hjälpa förskollärare stödja barns
kommunikation genom deras bilder. För att forma dessa strategier ställde vi frågor angående strukturen på
vårt arbete ...
NO-lärare om betygens inverkan på undervisningen
(2015)
I detta självständiga examensarbete undersöks lärares upplevelse av hur betygsättning påverkar
deras arbete ur olika synvinklar. De aspekter som behandlas i undersökningen är motivation, stress
och kreativitet. Studien är ...
Upp med händerna! En studie om hur handuppräckning används och upplevs i välfungerande, mångkulturella klassrummet i gymnasiet
(2015)
Sammanfattning
Handuppräckning är en tradition och en naturlig del av verksamheten i många klassrum. Metoden är dock
problematisk eftersom den ofta innebär att elever hamnar i skymundan. Följden av detta blir att vissa ...
”Det är mitt arbete att följa barnen” En studie om montessorilärares arbete under montessoripass
(2015)
Syfte och frågor
Syftet med mitt examensarbete är att undersöka vad det är som utmärker montessorilärares arbete liksom hur
verksamma montessorilärare tolkar montessoripedagogiken och hur det ser ut i praktiken i deras ...
Flerspråkiga barn i förskolan. En studie om hur det språkliga stödet skiljer sig mellan samling och utelek för flerspråkiga barn
(2015)
Vid den fria uteleken försöker pedagogerna vara delaktiga i barnens lekar för att kunna stötta och sätta ord på barnens
upplevelser. Studien undersöker även om det finns något samband mellan barnets språkutveckling och ...
Rosa & Blå
(2015)
Abstrakt
Behandlar pedagoger i svenska skolan flickor och pojkar olika? Från förskoleklass upp till
årskurs 9 har eleverna krav på att gå i skolan och pedagoger har ett stort inflytande på hur
barn uppfattar sig själva ...
En SPRINT för alla? - En intervjustudie inom innehållsintegrerad engelskundervisning med fyra mellanstadielärare för elever med olika modersmål
(2015)
Den här studien handlar om användningen av arbetsmetoder som uppmuntrar yngre elever i
Japan att tala engelska. Syftet med studien är att undersöka hur tre lärare i olika internationella
skolor använder olika arbetsmetoder ...
Konflikthantering i förskolan - Förskollärarnas förhållningssätt till barns konflikter och konflikthantering
(2015)
Abstract:
Syftet med vår studie är att genom intervjuer undersöka hur pedagoger ser på delaktighetens
betydelse i barns fria lek men också hur pedagogerna ser på barns fria lek. Våra
frågeställningar som studien utgår ifrån ...
”Maybe in the future we will say ‘This is what we used to do, this is how we used to live’” - En intervju- och fältstudie om språkets funktion som kulturbärare och utbildningens påverkan på ett maya-samhälle i Belize.
(2015)
SAMMANFATTNING
Syfte: Uppsatsen syftar till att förstå lärares upplevelser av hur relationen mellan språk och kulturell identitet ser ut
i olika kontexter i det beliziska samhället. Vi vill även göra en ansats till att ...
"Kan du göra på något annat sätt eller kan du kanske bygga ännu större?" Förskollärares beskrivningar av deras arbetssätt med teknik i byggaktiviteter
(2015)
Min studie baserades på ett aktionsforskningsarbete i förskolan. Mer specifikt observerade jag
hur barn deltog i lärarledda rörelselekar och vilket lärande som gjordes möjligt i rörelselekarna.
Min teoretiska anknytning ...