Browsing Examensarbete grundnivå by Issue Date
Now showing items 21-40 of 296
-
Förskolläraren som närbyråkrat - En ontologisk spänning
(2015)När läroplanen för förskolan kom till fick förskollärarna en nya roll, och syftet med vårt arbete är att undersöka denna nya roll som förskollärare har tillskrivits och hur förskollärarna upplever den. Fredriksson (2010) ... -
“Det är ett överlämnande så att säga av kunskapsinhämtandet till eleverna” - Lärares och elevers förhållningssätt till hemarbete i den individualiserade skolan.
(2015)Sammanfattning: Hemarbetet i gymnasieskolan är tämligen outforskad. Tidigare studier har fokuserat på den snävare definierade läxans praktik och framförallt riktats mot grundskolan. Föreliggande studie syftar till att ... -
Pedagogers syn på barns konflikter i förskolan - en intervjustudie med förskollärare
(2015)Konflikter är ofrånkomligt och finns överallt. Enligt läroplanen för förskolan ska barn tidigt få hjälp och möjlighet att reda ut missförstånd och få stöd i att lära sig att respektera varandra och sin omgivning. Syftet ... -
Materialets betydelse i en I ur och skur förskola. "Vi har en spindelkrabba i skogen!".
(2015)Syftet med vår studie är att undersöka hur barn i en I ur och skur förskola använder sig av naturmaterialet i sina lekar. Vi har valt att studera barn i en utomhusförskola som har profilen I ur och skur. Verksamheten ... -
Kommunikation och inkludering: Tvålärarsystem som utvecklingsarbete utifrån rektor, lärare och elever i en grundskola
(2015)Syfte: Uppsatsen syftar till att undersöka hur tvålärarsystem som ett utvecklingsarbete bedrivs på en grundskola i en stor svensk stad. För att undersöka hur arbetet mottagits och uppfattas i tre av skolans nivåer: rektor, ... -
Makerspace och Teknik i skolan. En studie av Teknik som ämnesöverskri- dande ämne och Makerspace som potentiellt redskap.
(2015)Syftet med denna studie är att undersöka om ämnet Teknik skulle kunna fungera som sammanlänkande ämne i grundskolans strävan att arbeta mer ämnesövergripande. Denna nya roll för Teknikämnet skulle dessutom ge effekten att ... -
Förskollärares strategier kring och syn på barns konflikter En kvalitativ intervjustudie av sex förskollärares syn på hanteringen av barns konflikter i förskolan.
(2015)Abstract I det här arbetet har vi undersökt hur förskollärare beskriver sig arbeta med konflikthantering, vilka strategier och utmaningar det innebär för dem samt vad de anser att de kan lära av dem. Syftet med den här ... -
Mediabilder av elevers litteracitet. En diskursteoretisk analys av texter publicerade i Dagens Nyheter och Aftonbladet år 2014
(2015)Sammanfattning: I föreliggande uppsats genomförs en analys av tidningsartiklar om elevers litteracitet, som har publicerats i Aftonbladet och Dagens Nyheter under år 014. Uppsatsens teoretiska ramverk utgår från Laclau och ... -
Får barn vila? - En kvalitativ forskningsstudie om hur förskollärare arbetar för att möta barns behov av återhämtning
(2015)Abstract Bakgrund Stressen i samhället har ökat och många människor känner idag krav på sig att prestera. Tidigare forskning har visat att barns stressnivåer ökar under vistelsen på förskolan. Det finns däremot lite forskning ... -
IKT på fritidshem - En kvalitativ studie om hur lärare i fritidshem arbetar med IKT-aktiviteter
(2015)Abstract Denna empiriska studie avser hur IKT (Informations- och kommunikationsteknologi) används inom det fritidspedagogiska fältet utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Utgångspunkten är att vi intervjuare/observatörer ... -
Den kreativa rörelsen mot kunskap - en studie om betydelsen av skolbibliotek för elever
(2015)Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att söka reda på vilken betydelse som eleverna lägger vid skolbiblioteket samt vad denna betydelse har för elevernas sökande efter kunskap. Vi undersöker även skolans inverkan och ... -
Konflikthantering i förskolan - Förskollärarnas förhållningssätt till barns konflikter och konflikthantering
(2015)1. Abstract Konflikter är någonting som alltid kommer att följa oss i livet. Vi har genom vår genomförda studie inhämtat kunskap om hur viktigt arbetet med konflikthantering är. Redan i förskolan är det viktigt att man ... -
Rumsuppfattning i förskolan. En fenomenografisk studie av förskollärares uppfattningar
(2015)Abstract Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskollärares uppfattningar av rumsuppfattning i förskolan. Vi har ställt förskollärares uppfattningar i relation till läroplansmålet om att förskolan ska sträva ... -
Självförtroende. En studie om pedagogers syn på arbetet med barns självförtroende i förskolan
(2015)Abstract Syfte Att få en inblick i förskollärares syn på arbetet med barns självförtroende i förskolan. Vi vill ta reda på hur förskollärarna tolkar begreppet självförtroende, hur de reflekterar över sitt arbete med att ... -
Förskollärarens roll i barns språkutveckling.
(2015)Huvudsyftet i det här arbetet är att ta reda på pedagogernas syn på barns språkutveckling och hur de jobbar med detta i deras verksamhet, i norska förskolor. För att ta reda på detta användes intervju av pedagoger och ... -
Blivande svensklärares litterära verktygslåda: En studie i litteratururval på ämneslärarprogrammet i svenska.
(2015)Denna uppsats problematiserar och behandlar det spänningsfyllda förhållandet mellan bildning och utbildning. Med utgångspunkt i litteraturlistor hos fyra lärosäten i Sverige som bedriver lärarutbildning, undersöks ... -
Spelet som verktyg för matematiklärande i förskolan
(2015)Sammanfattning Syftet med denna undersökning var att studera samspelet och det matematiklärande som möjliggjordes när barn spelade spel tillsammans. Efter att ha arbetat i förskolan har vi uppmärksammat att spel ofta upplevs ... -
”You can’t figure their religion by their face” – En kvalitativ intervjustudie med fem franska unga vuxna om förbudet av religiösa symboler i franska skolan i relation till laïcité
(2015)”You can’t figure their religion by their face” – A qualitative interview study with five French young adults about the ban of religious symbols in French schools in relation to laïcité With our study, we aim to examine ... -
Hur elever uppfattar boksamtal i helklass
(2015)Hur elever uppfattar boksamtal i helklass är en kvalitativ studie. Syftet med mitt examensarbete var att belysa hur elever i en första klass uppfattade boksamtal, hur delaktiga de var och kring vilken typ av böcker de ville ... -
Elevers textskapande i en digitaliserad klassrumsmiljö
(2015)Studien berör elevers textskapande och användningen av Informations- och kommunikations- teknik (IKT) i skolan och hur elevers interaktion kan beskrivas i ett sådant sammanhang. Studiens syfte är att lyfta fram forskningsresultat ...