Browsing Examensarbete grundnivå by Title
Now showing items 281-296 of 296
-
VAD = DETTA? Elevers och studenters situationsbundna förståelse för likhetstecknet och hur vi utvecklar denna på bästa sätt
(2019)Denna litteraturstudie sammanfattar forskningsresultat som rör förståelse för likhetstecknet bland individer i olika åldrar och på olika utbildningsnivåer. En korrekt förståelse för likhetstecknet konstateras i de flesta ... -
Vad är ADHD, i själva verket? En intervjustudie om pedagogers bemötande av barn med oroande beteende
(2019)Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) has increased tremendously during the last decade. The diagnosis is therefore now, the most common childhood mental health disorder. With a very clear increase, the diagnosis ... -
Vad är ett nyanserat resonemang? En fenomenografisk studie på elever i grundskolan och deras uppfattning av värdeorden i kunskapskraven
(2016)Kunskapskraven är ständigt diskuterade och det är en diskussion som förs på olika nivåer. Som lärare måste du däremot förhålla dig till dem och framför allt arbeta med dem. Det finns olika svårigheter med kunskapskraven. ... -
Vad har en superhjälte, ett barn och en medelålders kvinna gemensamt? En studie om interaktion mellan djurkaraktärer i bilderböcker.
(2017)Vi har gjort en litteraturanalys av tre bilderböcker med djurkaraktärer för att se vilka sociala interaktioner som böckerna innehåller. Vi har även studerat hur karaktärernas relationer framställs samt hur dessa kan kopplas ... -
Vad läraren och eleverna gör under fasen självständigt arbete och vilka förmågor eleverna ges möjlighet att utveckla under fasen. En kvantitativ studie om praktiken i den svenska matematikundervisningen
(2015)This paper provides an overview of the phase independent work in the mathematics education in Sweden for pupils at age 9-12. It examines; how much time that is spent on the phase independent work, what the teacher does the ... -
Vad, vem och hur? En översikt av teman, informanter och metoder i forskningen om svenskämnets nationella prov i gymnasieskolan
(2016)The national test has been carried out yearly in all upper secondary schools in Sweden since 1996. Thousands of students take the same test, which has the main purpose of supporting equal assessment and aiding teachers in ... -
Det var inte jag! En analys av pedagogers upplevelser och erfarenheter kring sin roll i barns konflikter i förskolan.
(2015)Abstract Syftet med denna studie är att får insyn i hur pedagoger upplever sin egen roll i konflikter som uppstår mellan barn i förskolan. Studiens analys utgår från det empiriska material som samlats in från de tre ... -
Varför klassiker och litteraturkanon i skolan? En studie av nutida litteraturvetenskapliga argument för litteraturens värde i relation till gymnasieskolans uppdrag
(2016)This is an overview of scientific research from between 1991 and 2013. It is the result of a project in literary studies and didactics on undergraduate level at the University of Gothenburg. The goal is to find different ... -
Varför vill män inte sy?
(2020)I rollen som lärare förväntas det att följa en läroplan. Denna läroplan innehåller riktlinjer för hur en ska förhålla sig i undervisningen. Ett av lärarens uppdrag är att ”motverka könsmönster som begränsar elevernas ... -
VARIABELNS MÅNGFASETTERADE TVETYDIGHETER En studie kring begreppets historia, elevers svårigheter och lärares möjligheter
(2019)In this literature study I have sought answers to the following questions: “How did today’s variable categories come into existence?” and “What difficulties do today’s students face when working with variables and what ... -
Välkommen till oss! En fenomenografisk studie om pedagogers uppfattningar om inskolning på förskola
(2015)Syftet med studien är att beskriva och analysera förskollärares uppfattningar om inskolning i förskolan, att synliggöra pedagogers förhållningssätt och tankar kring inskolning. Jag vill generera kunskap om hur pedagoger resonerar ... -
Vilket skulle bevisas - en litteraturstudie om matematiska bevis i svensk gymnasieskola
(2018)This literary study aims at examining the use of mathematical proofs in upper secondary school according to earlier research. The questions at issue are framed by following three questions: ”What is a mathematical proof?”, ... -
“We can’t do what we like” – Kinesiska lärares upplevelser av sin profession i förhållande till ramfaktorer
(2015)Sammanfattning Studiens syfte formulerades på följande sätt: Vi vill undersöka vad några lärare i Kunming, Kina, har för upplevelser av sina möjligheter och hinder i att utföra sin profession. Syftet delades sedan in i ... -
Willingness to Communicate and the Ideal L2 Self Inside and Outside the EFL Classroom. A Literature Review
(2023-11-14)This literature review investigates why EFL (English as a Foreign Language) students are reluctant to speak the target language in the classroom. As this is a complex question with complex answers, this review focuses on ... -
”You can’t figure their religion by their face” – En kvalitativ intervjustudie med fem franska unga vuxna om förbudet av religiösa symboler i franska skolan i relation till laïcité
(2015)”You can’t figure their religion by their face” – A qualitative interview study with five French young adults about the ban of religious symbols in French schools in relation to laïcité With our study, we aim to examine ...