Browsing Examensarbete grundnivå by Title
Now showing items 230-249 of 296
-
Raising Gender Awareness in the EFL Classroom Using Fiction. A Literature Review
(2017)This literature review aims to give the reader information about how fiction can be used to raise gender awareness in the EFL (English as a Foreign Language) classroom. Gender roles can be found throughout history, and ... -
Rationella tal och kopplingen till vardagen
(2015)Abstract Rationella tal har länge varit ett diskussionsämne i den svenska skolan och framför allt om hur dessa tal och och dess uttrycksformer ska läras ut. De olika representationerna av sådana tal, bråktal, decimaltal ... -
Räkna med bråk i skolan -- En litteraturstudie om elevers inlärning av bråkräkning i skolan
(2016)Fractions and fraction calculation, is something that students seem to have problems with, even though it is a subject that is following them from the early ages of preschool, all the way up to the upper secondary school, ... -
Reading in English as a Second Language with Developmental Dyslexia. A literature Review
(2016)This review presents recent research in the field of the language-based disorder dyslexia and its implications in reading in a second language (L2), with focus on the English. It first renders a definition and mapping of ... -
Reflektioner kring genuspedagogik - från teori till praktik. En kvalitativ intervjustudie med tre pedagoger. Uppsats/Examensarbete: 15 hp
(2015)Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur tre pedagoger, verksamma i genusinriktade förskolor, reflekterar kring genus i förskolan. Specifikt inriktar vi oss på hur pedagogerna exemplifierar situationer i förskolans ... -
Regler i en oviss värld En studie kring hur förskollärare kommunicerar regler i förskolan.
(2016)Syftet med studien är att ta reda på hur förskollärare kommunicerar regler till barnen i förskolan. Fokus ligger på de olika tekniker som används vid regelkommunikation. Vi utgår från ett ... -
Religionskunskapsundervisning ur ett elevperspektiv
(2015)Syfte Studiens syfte är att undersöka hur elever i årskurs 9 uppfattar religionsämnet, dess innehåll och arbetssätt. Den empiriska undersökningen avser att besvara syftet utifrån tre frågeställ- ningar som berör hur ... -
"Riktiga fröknar leker inte" - En Empirisk undersökning om pedagogers deltagande i den fria leken
(2016)Vi som skriver detta arbete har från tidigare erfarenheter inom förskoleverksamheten upplevt att pedagoger sällan deltar i den fria leken i förskolan, samt att de pedagoger som främst deltar aktivt är vikarier. Med denna ... -
Risbastur, fåraktiga vildar och gamla snålvargar – Kalle Anka-serier möter grundskolans värdegrund
(2015)Summary: A relatively new educational project in Sweden, called Serier i undervisningen (Comics in the teaching process), has been initiated by Egmont Publishing, the biggest company in the Scandinavian comics industry. ... -
Rosa & Blå
(2015)Abstrakt Behandlar pedagoger i svenska skolan flickor och pojkar olika? Från förskoleklass upp till årskurs 9 har eleverna krav på att gå i skolan och pedagoger har ett stort inflytande på hur barn uppfattar sig själva ... -
Rumsuppfattning i förskolan. En fenomenografisk studie av förskollärares uppfattningar
(2015)Abstract Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskollärares uppfattningar av rumsuppfattning i förskolan. Vi har ställt förskollärares uppfattningar i relation till läroplansmålet om att förskolan ska sträva ... -
Sambedömning för lärande och likvärdig bedömning. En tvådelad studie av sambedömning i gymnasieskolan
(2016)Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: Sambedömning för lärande och likvärdig bedömning: En tvådelad studie av sambedömning i gymnasieskolan Författare: Ellekari Haraldson & Olof Larsson Termin och år: VT ... -
Samtal om mellis. En kvalitativ studie om hur elever och lärare talar om mellanmålet på fritidshemmet.
(2018)Mellanmålet är en viktig och väsentlig del i fritidshemmet. Trots det råder bristande forskning inom området, inte minst ur barns perspektiv. Studiens syfte är att undersöka hur elever och lärare talar om mellanmålet. ... -
Samtal om mellis. En kvalitativ studie om hur elever och lärare talar om mellanmålet på fritidshemmet.
(2018)Mellanmålet är en viktig och väsentlig del i fritidshemmet. Trots det råder bristande forskning inom området, inte minst ur barns perspektiv. Studiens syfte är att undersöka hur elever och lärare talar om mellanmålet. ... -
Säg det med en bild - Ett utvecklingsarbete av bildstöd i förskolan
(2015)Vårt syfte med studien var att utveckla bildstöd som ett verktyg i arbetet med barns språkutveckling. Ett av studiens fokus har legat på hur man kan stödja flerspråkiga barns kommunikation för att öka barnens delaktighet. ... -
"Så man får jobba direkt när en konflikt uppstår" - En intervjustudie om hur pedagogens förhållningssätt i konflikter kan stötta barns utveckling av empatisk förmåga.
(2015)The purpose of this study was to find empathy supporting strategies for educators to practice in conflicts between children in preschool. To accomplish this we interviewed four preschool teachers from three different ... -
Sen kan man se det som ett arbetslag, att vi inte har de skillnaderna- en mindre empirisk studie om barnskötares röster gällande professionaliseringen.
(2019)Den här uppsatsen har för avsikt att uppmärksamma den kunskapslucka som finns angående barnskötares syn på den pågående professionalisering inom förskolan. Mer specifikt är den inriktad på hur barnskötare i denna studie, ... -
Sex, samlevnad och psykologi: Innehållsliga teman för sex- och samlevnadsundervisning inom psykologi på gymnasiet
(2016)Skolverket ställer krav på skolorna att sex- och samlevnadsundervisningen ska ämnesintegreras på gymnasiet (Skolverket, 2013a), men det finns fortfarande relativt lite material framtaget för hur detta ska gå till. I mitt ... -
Självförtroende. En studie om pedagogers syn på arbetet med barns självförtroende i förskolan
(2015)Abstract Syfte Att få en inblick i förskollärares syn på arbetet med barns självförtroende i förskolan. Vi vill ta reda på hur förskollärarna tolkar begreppet självförtroende, hur de reflekterar över sitt arbete med att ... -
Ska läsförståelsen vara ett hinder för kunskapsinhämtningen? – En jämförande analys av läromedel i kemi
(2016)Abstract Examensarbete inom lärarutbildningen Titel: Ska läsförståelsen vara ett hinder för kunskapsinhämtningen? –En jämförande analys av läromedel i kemi. Författare: Denise Brodin Termin och år: Vt 2016 Kursansvarig ...