Browsing Examensarbete grundnivå by Title
Now showing items 219-238 of 296
-
Pedagogers arbete med barns språkkompetens. En empirisk studie om ett språkutvecklande arbetssätt i förskolan
(2016)I allmänhet går förskolebarn från ett initialt icke behärskat verbalt språk till ett behärskat verbalt språk när de lämnar förskolan för förskoleklass. I denna process förekommer många stunder och många olika aktiviteter ... -
Pedagogers delaktighet i barns fria lek. En intervjustudie på fritidshem utifrån barns och pedagogers perspektiv
(2015)Abstract I den här studien har vi intresserat oss för fri lek och undersökt hur pedagoger och barn resonerar kring pedagogers roll i den fria leken. Den fria leken har en stor roll i fritidshemsverksamheten, men tidigare ... -
Pedagogers syn på barns konflikter i förskolan - en intervjustudie med förskollärare
(2015)Konflikter är ofrånkomligt och finns överallt. Enligt läroplanen för förskolan ska barn tidigt få hjälp och möjlighet att reda ut missförstånd och få stöd i att lära sig att respektera varandra och sin omgivning. Syftet ... -
Pedagogisk atmosfär och syfte med högläsning - I förskola och förskoleklass
(2017)Syftet med den här studien är att undersöka pedagogers syfte med högläsning i förskola och förskoleklass samt att undersöka vilka pedagogiska atmosfärer man kan urskilja inom verksamheten vid högläsningstillfällen. Pedagoger ... -
Pedagogisk dokumentation i förskolan. En studie om pedagogernas möjligheter och hinder för arbete med dokumentation utifrån barns perspektiv.
(2015)Abstract Vi har i vår studie undersökt pedagogers upplevelser av att arbeta med pedagogisk dokumentation i förskolan. I studien undersöks det hur verksamma pedagoger upplever uppdraget med att dokumentera och reflektera ... -
Den pedagogiska måltiden. En etnografi från en engelsk förskola.
(2015)Litteraturgenomgången inkluderade artiklar om etnografi, läroplaner, tidigare forskning inom området samt annan lämplig litteratur. Studien, som är kvalitativ, med en etnografisk metod har fullföljts med observationer och ... -
Phasen bei dem Erwerb von Verbalflexion beim DaF-Lernen. Wie sieht die Erwerbsreihenfolge aus und was bedeutet sie für den schwedischen DaF-Unterricht?
(2022-10-04)Acquisitional Phases for the Learning of Verb Inflection in German as a Foreign Language – What is the acquisitional order and what does it mean for teaching German as a foreign language in Sweden? In this literature ... -
Potentiale der Literaturgattung zur Förderung von Fertigkeiten und Kompetenzen der LernerInnen
(2016)Diese Literaturübersicht widmet sich der Potentiale der Graphic Novel als literarischem Mittel im Deutsch als Fremdsprachenunterricht. Untersucht wird, welche Fertigkeiten und Kompetenzen durch die Arbeit mit der Graphic ... -
Problemlösning, Nyckeln till PISA?
(2016)I det här examensarbetet har jag studerat hur matematisk problemlösning framställs i de svenska, finska och kinesiska styrdokumenten. Sverige har de senaste åren halkat efter sett till internationella undersökningar som ... -
Processability and proficiency: Is there a causal relationship?
(2019)The objective of this paper is to investigate if the relationship between the Processability Theory, a model for second language acquisition, and proficiency, is causal. The focus will be on attributive and predicative ... -
Programmering i matematikundervisningen
(2018)Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka hur programmering passar in i matematikundervisningen. Vi tittar på hur programmering har använts som ett inlärningsverktyg för matematik tidigare och vilka matematiska ... -
Raising Gender Awareness in the EFL Classroom Using Fiction. A Literature Review
(2017)This literature review aims to give the reader information about how fiction can be used to raise gender awareness in the EFL (English as a Foreign Language) classroom. Gender roles can be found throughout history, and ... -
Rationella tal och kopplingen till vardagen
(2015)Abstract Rationella tal har länge varit ett diskussionsämne i den svenska skolan och framför allt om hur dessa tal och och dess uttrycksformer ska läras ut. De olika representationerna av sådana tal, bråktal, decimaltal ... -
Räkna med bråk i skolan -- En litteraturstudie om elevers inlärning av bråkräkning i skolan
(2016)Fractions and fraction calculation, is something that students seem to have problems with, even though it is a subject that is following them from the early ages of preschool, all the way up to the upper secondary school, ... -
Reading in English as a Second Language with Developmental Dyslexia. A literature Review
(2016)This review presents recent research in the field of the language-based disorder dyslexia and its implications in reading in a second language (L2), with focus on the English. It first renders a definition and mapping of ... -
Reflektioner kring genuspedagogik - från teori till praktik. En kvalitativ intervjustudie med tre pedagoger. Uppsats/Examensarbete: 15 hp
(2015)Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur tre pedagoger, verksamma i genusinriktade förskolor, reflekterar kring genus i förskolan. Specifikt inriktar vi oss på hur pedagogerna exemplifierar situationer i förskolans ... -
Regler i en oviss värld En studie kring hur förskollärare kommunicerar regler i förskolan.
(2016)Syftet med studien är att ta reda på hur förskollärare kommunicerar regler till barnen i förskolan. Fokus ligger på de olika tekniker som används vid regelkommunikation. Vi utgår från ett ... -
Religionskunskapsundervisning ur ett elevperspektiv
(2015)Syfte Studiens syfte är att undersöka hur elever i årskurs 9 uppfattar religionsämnet, dess innehåll och arbetssätt. Den empiriska undersökningen avser att besvara syftet utifrån tre frågeställ- ningar som berör hur ... -
"Riktiga fröknar leker inte" - En Empirisk undersökning om pedagogers deltagande i den fria leken
(2016)Vi som skriver detta arbete har från tidigare erfarenheter inom förskoleverksamheten upplevt att pedagoger sällan deltar i den fria leken i förskolan, samt att de pedagoger som främst deltar aktivt är vikarier. Med denna ... -
Risbastur, fåraktiga vildar och gamla snålvargar – Kalle Anka-serier möter grundskolans värdegrund
(2015)Summary: A relatively new educational project in Sweden, called Serier i undervisningen (Comics in the teaching process), has been initiated by Egmont Publishing, the biggest company in the Scandinavian comics industry. ...