Browsing Examensarbete grundnivå by Title
Now showing items 185-204 of 296
-
Makerspace och Teknik i skolan. En studie av Teknik som ämnesöverskri- dande ämne och Makerspace som potentiellt redskap.
(2015)Syftet med denna studie är att undersöka om ämnet Teknik skulle kunna fungera som sammanlänkande ämne i grundskolans strävan att arbeta mer ämnesövergripande. Denna nya roll för Teknikämnet skulle dessutom ge effekten att ... -
Makten över fritidshemmet - vem har makten? Fritidspedagoger, rektorer eller Skolverket?
(2015)Abstract Studiens syfte är att synliggöra hur olika aktörer inom skolväsendet, såsom Skolverket, rektorer och fritidspedagoger förhåller sig till och tolkar läroplanens övergripande mål. Detta är för att eventuellt kunna ... -
”Man får göra så gott man kan” - en kvalitativ studie om hur förskollärare ser på specialpedagogik
(2019)Syftet med denna studie är att undersöka hur de olika yrkeskategorierna på en och samma för-skola ser på specialpedagogik generellt samt hur specialpedagoger och förskollärare samarbetar kring barn i särskilda behov. ... -
”Man tänker ju att mannen ska ha lite mer kontroll”: En studie av hur tjejer på en konfessionell och en icke-konfessionell gymnasieskola förhandlar kön, sexualitet och makt utifrån Fifty Shades of Grey
(2015)Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka hur gymnasietjejer förhandlar kön, sexualitet och makt utifrån filmen Fifty Shades of Grey, vilket har gjorts genom två fokusgruppsintervjuer med elever från en icke-konfessionell ... -
Manligt och kvinnligt i årskurs 8- Kvantitativ innehållsanalys av texter och bilder i två läroböcker i engelska
(2017)Abstract Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: Manligt och kvinnligt i årskurs 8 - Kvantitativ innehållsanalys av texter och bilder i två läroböcker i engelska English title: Masculinity and femininity in (Swedish) ... -
Matematik i förskolans vardag. En studie om hur förskollärare uttrycker sig om sin kompetens i förskolematik
(2016)Under förskollärarutbildningen har vi fått kunskaper för att arbeta med matematik i förskolan, men vi har också stött på tidigare forskning som visar att det finns brister i kunskaper för hur förskolläraren ska synliggöra ... -
Matematiska Bevis -- Ett historiskt, matematiskt och didaktiskt pespektiv
(2016)This paper examines mathematical proof from a historical, mathematical and educational perspective. The aim is to investigate what role mathematical proofs play in mathematics and education today as well as give an historical ... -
Materialets betydelse i en I ur och skur förskola. "Vi har en spindelkrabba i skogen!".
(2015)Syftet med vår studie är att undersöka hur barn i en I ur och skur förskola använder sig av naturmaterialet i sina lekar. Vi har valt att studera barn i en utomhusförskola som har profilen I ur och skur. Verksamheten ... -
”Maybe in the future we will say ‘This is what we used to do, this is how we used to live’” - En intervju- och fältstudie om språkets funktion som kulturbärare och utbildningens påverkan på ett maya-samhälle i Belize.
(2015)SAMMANFATTNING Syfte: Uppsatsen syftar till att förstå lärares upplevelser av hur relationen mellan språk och kulturell identitet ser ut i olika kontexter i det beliziska samhället. Vi vill även göra en ansats till att ... -
”Det måste ju börja hos oss pedagoger” Förskollärares uppfattningar om det genusspecifika normkritiska arbetet i barngruppen – en kvalitativ intervjustudie
(2019)Syftet med denna studie är att undersöka hur fyra förskollärare på förskolor med normkritisk profil uppfattar och resonerar kring det genusspecifika normkritiska arbetet i barngruppen. Detta fokus motiveras dels utifrån ... -
Medborgarbildning eller högskoleutbildning. En intervjustudie om lärares kunskapssyn på Samhällsvetenskapsprogrammet.
(2016)The curriculum of 2011 for the upper-secondary school decreed that education should be based on scientific research and tried-and-tested experience. It would also be required that upper secondary school students pass an ... -
Medborgarfostran. - Fem perspektiv på skolans medborgarfostrande roll
(2017)Abstract Diskussionen om skolans medborgarfostrande funktion har pågått sedan antikens dagar men hamnar trots det ofta i skymundan. Syftet med föreliggande uppsats är att öka förståelsen för diskussionen genom att granska ... -
Mediabilder av elevers litteracitet. En diskursteoretisk analys av texter publicerade i Dagens Nyheter och Aftonbladet år 2014
(2015)Sammanfattning: I föreliggande uppsats genomförs en analys av tidningsartiklar om elevers litteracitet, som har publicerats i Aftonbladet och Dagens Nyheter under år 014. Uppsatsens teoretiska ramverk utgår från Laclau och ... -
Ett medvetet val? Food literacy som verktyg i hem- och konsumentkunskapsundervisningen
(2018)I dagens individualiserade samhälle förväntas varje människa själv ta en rad beslut relaterade till sin konsumtion, men alla har inte kompetensen att göra det. Food literacy innebär kunna välja, planera, hantera, förbereda ... -
Mehrsprachigkeit im DaF-Unterricht in Schweden. Translanguaging als pädagogisches Werkzeug
(2022-05-16)Während der letzten Jahre hat die kulturelle und sprachliche Vielfalt in Schwedens Klassenzimmern stetig zugenommen. Als Konsequenz daraus bringen viele Schüler*innen mehrsprachige Ressourcen in den Unterricht der modernen ... -
"Men det är ju allting". En kvalitativ intervjustudie om lärares syn på digitaliseringen och dess möjligheter i fritidshem
(2019)Abstract I det här examensarbetet undersöks hur lärare i fritidshem talar om hur de ser på möjligheter och begränsningar i arbetet med digitala teknologier. Examensarbetets frågeställningar är: ”Hur talar lärarna om de ... -
”Men gud vad svårt!” En kvalitativ studie om systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
(2019)Följande examensarbete handlar om systematiskt kvalitetsarbete och hur detta bedrivs i förskolans verksamhet utifrån förskollärares beskrivningar. I förskolans läroplan står det att förskollärare ska dokumentera, följa ... -
Metoder som pedagoger i språkbadsförskolor använder för att stödja kommunikationen med barnen
(2019-02-06)Syftet med denna uppsats är att visa vilka metoder pedagoger i språkbadsförskolor använder för att stödja barnen i deras andraspråksutveckling. Eftersom språkbad som utbildningsform inte existerar i Sverige åkte vi till ...