Browsing Examensarbete grundnivå by Title
Now showing items 149-168 of 296
-
"Kan du göra på något annat sätt eller kan du kanske bygga ännu större?" Förskollärares beskrivningar av deras arbetssätt med teknik i byggaktiviteter
(2015)Min studie baserades på ett aktionsforskningsarbete i förskolan. Mer specifikt observerade jag hur barn deltog i lärarledda rörelselekar och vilket lärande som gjordes möjligt i rörelselekarna. Min teoretiska anknytning ... -
Kan du hålla när jag sågar?
(2020)En grundläggande del i en lärares uppdrag är att skapa förutsättningar som frambringar det bästa hos eleven. Det fordrar att läraren har kunskap om vad det finns för olika arbetsmetoder att använda sig av i sin undervisning, ... -
Kan förskolläraryrket ses som en profession? Fem förskolechefers syn på förskollärares kompetens, yrkesidentitet och status.
(2019)Syftet med denna studie är att bidra med forskning om förskolechefers erfarenheter och syn på förskollärararyrkets specifika kompetenser, yrkesidentitet, samt om lärarlegitimationen har bidragit till en förhöjd status. Med ... -
Känslor i slöjden, är det ok?
(2020)Abstract Skolans mål är att väcka elevernas livslånga lust att lära. Förutsättningen för det är att lärarna har den kunskap som behövs, både ämnesrelaterat och kunskap om själva lärandet hos eleven. Ämnet slöjd är enligt ... -
Kognitiva förmågors påverkan av fysisk aktivitet - Ett biokemiskt perspektiv
(2017)Abstract (sv) Detta examensarbete behandlar huruvida fysisk aktivitet stärker hjärnans kognitiva förmågor och hur denna process går till, ur ett biokemiskt perspektiv. För att undersöka detta vidare granskas både ... -
Kombinera Naturkunskap och Matematik?
(2016)This paper seeks to examine what the fundamental didactic and neurological aspects which are important to be aware of when students experience a subject that is difficult to learn. The main subjects are mathematics and ... -
Den kommunicerande läraren: En observationsstudie av fyra lärares kommunikativa strategier under matematiklektioner
(2015)The aim of this paper is to get a better understanding of the various communicative strategies teachers of first and second graders use to engage their pupils in dialogues during mathematics lessons. A qualitative study ... -
Kommunikation och autism
(2015)Sammanfattning Vårt syfte med denna empiriska studie är att studera vilka kommunikativa strategier som förskolans pedagoger använder för barn med autismspektrumdiagnos. Studien syftar också till att ge en bild av hur ... -
Kommunikation och inkludering: Tvålärarsystem som utvecklingsarbete utifrån rektor, lärare och elever i en grundskola
(2015)Syfte: Uppsatsen syftar till att undersöka hur tvålärarsystem som ett utvecklingsarbete bedrivs på en grundskola i en stor svensk stad. För att undersöka hur arbetet mottagits och uppfattas i tre av skolans nivåer: rektor, ... -
Kommunikationens betydelse för samarbetsklimatet - I förskolans arbetslag
(2015)Bakgrund: Valet av ämne grundar sig i att vi båda har ett intresse för hur människor väljer att kommunicera med varandra i olika situationer. Vi har tidigare i utbildningen haft en kurs om ämnet konflikthantering som gav ... -
Konflikthantering i förskolan - Förskollärarnas förhållningssätt till barns konflikter och konflikthantering
(2015)Abstract: Syftet med vår studie är att genom intervjuer undersöka hur pedagoger ser på delaktighetens betydelse i barns fria lek men också hur pedagogerna ser på barns fria lek. Våra frågeställningar som studien utgår ifrån ... -
Konflikthantering i förskolan - Förskollärarnas förhållningssätt till barns konflikter och konflikthantering
(2015)1. Abstract Konflikter är någonting som alltid kommer att följa oss i livet. Vi har genom vår genomförda studie inhämtat kunskap om hur viktigt arbetet med konflikthantering är. Redan i förskolan är det viktigt att man ... -
Konflikthantering på fritidshemmet. En kvalitativ forskningsstudie om konflikthantering
(2015)Studiens syfte var att undersöka fritidspedagogernas kunskap om konflikter, samt att den kunskapen skulle få komma fram mer inom forskningen. Det finns inte så mycket forskning gällande fritidspedagogers kunskap och arbete ... -
Den kreativa rörelsen mot kunskap - en studie om betydelsen av skolbibliotek för elever
(2015)Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att söka reda på vilken betydelse som eleverna lägger vid skolbiblioteket samt vad denna betydelse har för elevernas sökande efter kunskap. Vi undersöker även skolans inverkan och ... -
Kvalitetsbegreppets betydelse för en svensk förskola i Thailand
(2015)Sammanfattning Syftet med beskriven studie, var att ta reda på hur en svensk förskola i södra Thailand arbetar med kvalitetsarbete och dennas betydelse för verksamheten. Studiens forskningsfrågor är: Hur dokumenterar man ... -
La importancia del conocimiento lingüístico y no lingüístico en la comprensión auditiva
(2018)Resumen La comprensión auditiva es la destreza lingüística menos investigada y entendida en la adquisición de una lengua extranjera. Presentamos una revisión bibliográfica constituida por una selección de estudios que con ... -
La lengua meta en la clase de español en Suecia: Una revisión literaria
(2016)The role and use of the target language in foreign language teaching has been a subject of discussion for the past few decades of research in language didactics. In this literature review the difficulties and possibilities ... -
La literatura infantil y juvenil en la enseñanza de español como lengua extranjera – desde una perspectiva intercultural. Una revisión literaria
(2022-05-10)Kan barn- och ungdomslitteratur gynna elever som läser spanska som andraspråk? I denna forskningsöversikt kommer frågan ”vad säger tidigare forskning om barn- och ungdomslitteratur i spanskundervisningen för att skapa ett ... -
La utilidad de manuales para enseñar contenidos culturales en el aula de ELE
(2017)Learning Spanish teaching manuals are often one of the first contacts with Hispanic culture for the students. Spanish is supposed to be a communicative subject, meaning that students should learn how to use the language ...