Browsing Examensarbete grundnivå by Title
Now showing items 138-157 of 296
-
”Ja, men hur känns det? Och spela – är det kul?”. Scenskräck hos den improviserande musikstudenten – relevanta faktorer
(2016)Abstract Introduktion Scenskräck är begränsande för den improviserande musikeleven. Studiens syfte är att presentera hur sång- och instrumentalpedagoger hanterar den improviserande musikstudentens rädsla under ... -
"Jag är bara med om det är roligt" En systematisk litteraturstudie av elevers attityd till ämnet idrott och hälsa
(2017)Ämnet idrott och hälsa är ett ämne som majoriteten av eleverna tycker om, det finns dock en del elever som inte alls tycker om ämnet och hur det utformas. Vi vill med denna litteraturstudie ta reda på vilka faktorer ... -
"Jag är livrädd att jag inte lärt mig": Förskollärarstudenters self-efficacy och känsla av att vara redo
(2017)Syftet med studien har varit att synliggöra hur studenter uttrycker sina upplevelser och erfarenheter kring sin studiegång vid slutet av deras utbildning i relation till Albert Banduras teori om self-efficacy. Syftet ... -
"Jag blir människa mer än lärobok"
(2016)Denna studie har haft som övergripande syfte att undersöka sex gymnasie- och högstadielärares tankar och resonemang kring hur de upplever användandet av berättelser ur livet i sin undervisning. De frågor som studien har ... -
“Jag brukar säga att det måste hagla älgar…” - En kvalitativ studie om utevistelse på fritidshemmet i stadsmiljö
(2018)Abstract Forskare är eniga om att utevistelse för barn och unga är betydelsefullt. En bra barndom kopplas ihop med utelek. Enligt de svenska bestämmelserna för fritidshem ska alla elever ges möjlighet att vistas i olika ... -
“Jag kör ingen infärgning alls.” – En intervjustudie om infärgningsdilemmat i ämnet Historia
(2015)I denna interdisciplinära uppsats har syftet varit att undersöka hur historielärare vid skolor med yrkesinriktade program ser på sin undervisning. Bakgrunden till detta var den rapport Skolinspektionen släppte år 014 ... -
"Jag tror att det har öppnat upp ögonen lite grann..." - Pedagogers utsagor om Grön Flagg
(2016)Abstract Syftet med detta examensarbete är att undersöka pedagogers uttalanden om sitt arbete med Grön Flagg, erfarenheter och åsikter i förhållande till undervisningssätt, barnens lärande och läroplanens mål. Våra ... -
Jakten på entreprenörskap. En studie om begreppet entreprenörskap i LGY 11.
(2016)Syftet med uppsatsen är att kritiskt studera hur begreppet ’entreprenörskap’ används i Lgy 11. Detta anses framförallt intressant givet å ena sidan begreppets ekonomiska konnotationer, å andra sidan begreppets – väl i ... -
Jakten på jaget i skolans sociala arena - En kvalitativ studie om elevernas och lärarnas uppfattningar om identitet och grupptryck
(2019)Syftet med studien är att se hur elever i årskurs två till fyra resonerar kring sin identitet på både individnivå och gruppnivå. Fokus har därför lagts på hur grupptryck påverkar identiteten och även hur skolan, i detta ... -
Jämlik representation i barnlitteratur? - En normkritisk granskning med fokus etnicitet av bilder i förskolans litteraturutbud
(2016)Utgångspunkt för studien är en normkritisk granskning av visuella representationer med fokus etnicitet i barnlitteraturen. Studien använder sig av kvalitativ metod med kvantitativa inslag. Den teoretiska inramningen för ... -
Jämställdhet i praktiken. En kvalitativ studie om pedagogers tal om jämställdhetsarbete på fritidshem
(2015)Abstract Studien behandlar fritidspedagogers berättelser om sitt arbete med jämställdhet på fritidshemmet. Syftet med studien är att utifrån ett genusperspektiv undersöka några pedagogers arbete med jämställdhet på ... -
"Kan du göra på något annat sätt eller kan du kanske bygga ännu större?" Förskollärares beskrivningar av deras arbetssätt med teknik i byggaktiviteter
(2015)Min studie baserades på ett aktionsforskningsarbete i förskolan. Mer specifikt observerade jag hur barn deltog i lärarledda rörelselekar och vilket lärande som gjordes möjligt i rörelselekarna. Min teoretiska anknytning ... -
Kan du hålla när jag sågar?
(2020)En grundläggande del i en lärares uppdrag är att skapa förutsättningar som frambringar det bästa hos eleven. Det fordrar att läraren har kunskap om vad det finns för olika arbetsmetoder att använda sig av i sin undervisning, ... -
Kan förskolläraryrket ses som en profession? Fem förskolechefers syn på förskollärares kompetens, yrkesidentitet och status.
(2019)Syftet med denna studie är att bidra med forskning om förskolechefers erfarenheter och syn på förskollärararyrkets specifika kompetenser, yrkesidentitet, samt om lärarlegitimationen har bidragit till en förhöjd status. Med ... -
Känslor i slöjden, är det ok?
(2020)Abstract Skolans mål är att väcka elevernas livslånga lust att lära. Förutsättningen för det är att lärarna har den kunskap som behövs, både ämnesrelaterat och kunskap om själva lärandet hos eleven. Ämnet slöjd är enligt ... -
Kognitiva förmågors påverkan av fysisk aktivitet - Ett biokemiskt perspektiv
(2017)Abstract (sv) Detta examensarbete behandlar huruvida fysisk aktivitet stärker hjärnans kognitiva förmågor och hur denna process går till, ur ett biokemiskt perspektiv. För att undersöka detta vidare granskas både ... -
Kombinera Naturkunskap och Matematik?
(2016)This paper seeks to examine what the fundamental didactic and neurological aspects which are important to be aware of when students experience a subject that is difficult to learn. The main subjects are mathematics and ... -
Den kommunicerande läraren: En observationsstudie av fyra lärares kommunikativa strategier under matematiklektioner
(2015)The aim of this paper is to get a better understanding of the various communicative strategies teachers of first and second graders use to engage their pupils in dialogues during mathematics lessons. A qualitative study ... -
Kommunikation och autism
(2015)Sammanfattning Vårt syfte med denna empiriska studie är att studera vilka kommunikativa strategier som förskolans pedagoger använder för barn med autismspektrumdiagnos. Studien syftar också till att ge en bild av hur ...