Browsing Examensarbete grundnivå by Title
Now showing items 104-123 of 296
-
Har lärarens ämneskonception någon påverkan på elevernas upplevelse av bildämnet?
(2015)Sammanfattning: Som lärarstudenter med inriktning mot bild har vi under vår verksamhetsförlagda utbildning kommit i kontakt med lärare som undervisar på olika sätt. Vi blev nyfikna på vad det kan bero på och började titta ... -
Hälsa, hälsofrämjande och delaktighet. En kvalitativ studie av fritidspedagogers föreställningar.
(2015)Abstract Vår studie handlar om fritidspedagogers uppfattningar av begreppen hälsa, hälsofrämjande arbete och delaktighet. Vi finner ett problem i att det finns en kunskapslucka gällande forskning kring hälsa och hälsofrämjande ... -
Här är det jag som bestämmer! Flickors maktagerande i den fria leken på förskolan.
(2015)Syftet med vår studie är att observera flickors maktagerande i förskolan, i den fria leken där både flickor och pojkar medverkar, utifrån ett sociokulturellt perspektiv och se hur de använder sig av kommunikationen för att ... -
"Det här är en normal portion" Ätstörningsproblematik, medias påverkan och ungdomars kroppsbild ur ett normkritiskt skolperspektiv
(2017)Ätstörningar och ätstörningsproblematik är ett av de största växande psykiska problemen bland ungdomar. I den här litteraturstudien presenteras ett antal studier med fokus på symtom och faktorer som är relaterade till ... -
”Här finns det inga barn i behov av stöd” - förskollärares syn på specialpedagogik och hur den tillämpas i praktiken
(2018)I läroplanen står det som mål att i förskolan ska de barn som är i behov av stöd få den stöttning de är i behov av. Syftet med den här studien är att undersöka vilken erfarenhet förskollärare har av ... -
”Den här någon-annan-ismen”
(2015)Syfte Belysa lärares upplevelse, och hantering, av den påstådda ökande arbetsbelastningen. Frågeställningar Hur upplever respondenterna deras nuvarande arbetsbelastning? Hur upplever de att arbetsbelastningen har utvecklats ... -
Hållbar utveckling i förskolan. En intervjustudie kring lärares uppfattning om sitt arbete utifrån den ekologiska dimensionen
(2016)Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i förskolan antagit uppdraget kring den ekologiska dimensionen av hållbar utveckling i sin verksamhet. Vi vill ta reda på hur lärarna säger sig tolka uppdraget, vilka ... -
Hemkultur i förskolan. En studie av tio förskollärares förhållningssätt till begreppet hemkultur.
(2015)Syftet med vårt arbete har varit att ta reda på om verksamma förskollärare i förskolan har en syn på begreppet hemkultur, och hur det i så fall kommer till uttryck i verksamheten ur ett mångkulturellt perspektiv. Vi har ... -
Hemvrå eller Dockvrå? En kvalitativ studie om förskollärares syn om genus och lärmiljöer i förskolan.
(2016)Sammanfattning Förskolan ska motverka traditionella könsroller och könsmönster. Flickor och pojkar ska utan stereotypa könsroller ges samma möjligheter och liknande förutsättningar att utveckla förmågor och intressen ... -
”Herregud! Flera barn vill härifrån, jag kanske ska göra något annat?” – En intervjustudie om förskollärares syn på inkludering och delaktighet i förskolans samling
(2016)Studiens problemområde behandlar komplexiteten i att skapa en samling där alla barn kan inkluderas och göras delaktiga på sina villkor. Eftersom barn har olika intressen, förutsättningar och behov ställer detta stora krav ... -
Heteronormativitet i musikundervisningen - En litteraturstudie om HBTQ i relation till musikklassrummet
(2016)I denna litteraturstudie undersöks den forskning som finns om heteronormer i relation till musikklassrummet och hur HBTQ-personer speglas i musikutbildningar. Majoriteten av forskningsresultatet består av amerikanska ... -
Hopp och lek! En intervjustudie om hur lärare på fritidshem beskriver rörelse på skolgården utifrån utrymme, yrkesroll och kön.
(2018)Den här studien handlar om att undersöka hur lärare på fritidshem beskriver skolgårdens yta för att främja fysisk aktivitet hos elever sett till utrymme och genus. Vårt syfte är att beskriva fritidshemslärares resonemang ... -
Högläsning i teori och praktik En kvalitativ forskningsstudie med utgångspunkt i förskollärares och barnskötares uppfattningar kring högläsning
(2015)Abstract Denna studie har en fenomenografisk utgångspunkt där uppfattningar om ett fenomen är centralt. Genom intervjuer med verskamma förskollärare och barnskötare synliggjordes tendenser till att utbildningsnivån i vissa ... -
Hur aktiva är eleverna? En sammanställande litteraturstudie om andel fysisk aktivitet på idrottsundervisningen Hur aktiva är eleverna?
(2017)Barn och ungdomar runt om i världen är inte tillräckligt fysiskt aktiva. Så även i Sverige. Politik och media ställer krav på skolsektorn att bidra till hälsouppdraget; att sträva efter att erbjuda elever fysisk aktivitet ... -
”Hur blev det så då?”- Hur lärandetillfällen uppkommer och tas tillvara på under måltiden.
(2017)Denna studie bygger på ett sociokulturellt perspektiv som tar utgångspunkt i att lärande tillägnas genom relationella möten. Studiens fokus ligger på att studera måltidssituationen där syftet är att undersöka hur ... -
Hur elever uppfattar boksamtal i helklass
(2015)Hur elever uppfattar boksamtal i helklass är en kvalitativ studie. Syftet med mitt examensarbete var att belysa hur elever i en första klass uppfattade boksamtal, hur delaktiga de var och kring vilken typ av böcker de ville ... -
Hur fri är barns fria lek i en förskola? - Ur barnens och pedagogernas perspektiv
(2015)Abstrakt Den fria leken är en problematik för förskolan, om barns fria lek ska vara fri från en vuxens styrning eller inte. Vårt examensarbete handlar om hur fri den fria leken är i en förskola utifrån vad några pedagoger ... -
Hur gör vi inkludering?En studie om förskollärares strategier för inkludering i lek
(2017)Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare arbetar för att upprätthålla ett inkluderande klimat i barns lek. Med tanke på att detta är ett forskningsområde där det inte finns mycket forskning är vår förhoppning ...