Browsing Examensarbete grundnivå by Title
Now showing items 71-90 of 296
-
Facilitating Vocabulary Growth and Retention Through CALL. Findings within the field
(2016)This literature review compares vocabulary growth and retention when using computer-assisted language learning (CALL) in contrast to traditional non-digital aids. First, an overview of theories on vocabulary growth and ... -
Får barn vila? - En kvalitativ forskningsstudie om hur förskollärare arbetar för att möta barns behov av återhämtning
(2015)Abstract Bakgrund Stressen i samhället har ökat och många människor känner idag krav på sig att prestera. Tidigare forskning har visat att barns stressnivåer ökar under vistelsen på förskolan. Det finns däremot lite forskning ... -
Får jag gråta oavsett vilket kön ni tilldelar mig? En kvalitativ studie om barns förmedlande av sårbarhet på en förskoleavdelning och förskollärarnas bemötande av detta
(2018)Får jag gråta oavsett vilket kön ni tilldelar mig?” är en kvalitativ studie på en förskoleavdelning om hur barns sårbarhet tar sig uttryck samt hur personalen bemöter barns sårbarhet. Studien gjordes med hjälp av observationer ... -
Feedback i engelska Ur ett elevperspektiv - tio högstadieelever beskriver sin upplevelse av feedback
(2016)Syftet för denna studie är att belysa hur 10 elever upplever muntlig och skriftlig feedback, i engelska på högstadiet, samt hur olika typer av feedback påverkar elev/lärarrelationen. Det ämnas göras genom att ställa följande ... -
Flerspråkiga barn i förskolan. En studie om hur det språkliga stödet skiljer sig mellan samling och utelek för flerspråkiga barn
(2015)Vid den fria uteleken försöker pedagogerna vara delaktiga i barnens lekar för att kunna stötta och sätta ord på barnens upplevelser. Studien undersöker även om det finns något samband mellan barnets språkutveckling och ... -
Flerspråkiga barns villkor - Pedagogers förhållningssätt till modersmål
(2019)Uppsats/Examensarbete: 15 hp Kurs: LÖXA1G Nivå: Grundnivå Termin/år: HT/2018 Handledare: Osa Lundberg Examinator: Johannes Lunneblad Kod: HT18-2920-059-LÖXA1G Nyckelord: Flerspråkighet, transspråkande, förskola, ... -
Formativ bedömning - ett begrepp under utveckling? En forskningsöversikt som analyserar begreppet formativ bedömning i förhållande till formativ undervisning.
(2017)Författarnas syfte med denna forskningsöversikt är att undersöka hur formativ undervisning förhåller sig till formativ bedömning. De redogör för begreppen formativ undervisning samt formativ bedömning i ett sociokulturellt ... -
Formativ bedömning i praktiken
(2016) -
Former av samspel i tamburen En kvalitativ studie om samspel mellan förskollärare och barn i tamburen.
(2015)Sammanfattning Syftet med vår studie är att skapa en förståelse för hur olika former av samspel mellan pedagog och barn i tamburen kan komma till uttryck, beroende på förutsättningar och den atmosfär som framträder starkast ... -
Fostran och frihet. En kvalitativ intervjustudie om pedagogers resonemang och arbete med barns inflytande och delaktighet i förskolan.
(2019)Studien syftar till att undersöka hur verksamma pedagoger i förskolan resonerar kring sitt arbete med barns inflytande och delaktighet. Syftet rymmer även en undersökning av de möjligheter och begränsningar pedagogernas ... -
Föräldrasamverkan i förskolan Olika synsätt gällande barnets bästa
(2018)Abstract Syftet med vår uppsats är att undersöka dels vilka situationer som pedagoger upplever skapar svårigheter när det finns olika synsätt för barnets bästa i mötet med föräldrar. Dels vilka strategier som förskollärarna ... -
Förmågan att samarbeta En litteraturstudie som behandlar samarbete i teaterundervisning
(2018)Denna litteraturstudie har för avsikt att undersöka hur aktuell forskning och referentgranskat material uttalar sig om samarbete som förmåga samt hur det kan kopplas till teaterundervisning. Läroplanen för gymnasiet uttrycker ... -
Förskolläraren som närbyråkrat - En ontologisk spänning
(2015)När läroplanen för förskolan kom till fick förskollärarna en nya roll, och syftet med vårt arbete är att undersöka denna nya roll som förskollärare har tillskrivits och hur förskollärarna upplever den. Fredriksson (2010) ... -
Förskollärarens demokratiska styrning. Kommunikationshandlingar i samlingssituationer.
(2015)Abstract I vår studie har vi undersökt hur förskollärares styrning av samlingssituationer kan ta sig uttryck. Syftet med vår studie är att se hur förskollärarens styrning i kommunikationen med barn möjliggör eller begränsar ... -
Förskollärarens roll i barns språkutveckling.
(2015)Huvudsyftet i det här arbetet är att ta reda på pedagogernas syn på barns språkutveckling och hur de jobbar med detta i deras verksamhet, i norska förskolor. För att ta reda på detta användes intervju av pedagoger och ... -
Förskollärares arbete med barns delaktighet och inflytande i samlingen
(2015)Studiens syfte är att undersöka och tolka hur förskollärare göra barnen delaktiga i samlingen på förskolan. Skapa sig en djupare kunskap och förståelse för barns delaktighet i samlingen och förskollärares uppfattning om ... -
Förskollärares erfarenheter av att främja delaktighet och inkludering i leken för barn i behov av stöd. En intervjustudie
(2019)Enligt Skolverket (2016) är ett av förskolans alla uppdrag att skapa anpassade förutsättningar till alla barn i verksamheten, oavsett om barnet är i behov av stöd eller inte. Därmed är det en central aspekt att personalen ... -
Förskollärares förhållningssätt spelar roll. Förskollärares tankar om barn i behov av särskilt stöd
(2016)Förskollärares förhållningssätt spelar roll. Förskollärares tankar om barn i behov av särskilt stöd. -
Förskollärares förhållningssätt till naturvetenskapliga ämnen i förskoleverksamhet
(2017)Naturvetenskap i förskolan är ett ämne som finns risk att det benämns negativt bland pedagoger, vilket kan leda till att de undviker att arbeta med de naturvetenskapliga ämnena tillsammans med barngruppen. Syftet med denna ... -
Förskollärares strategier kring och syn på barns konflikter En kvalitativ intervjustudie av sex förskollärares syn på hanteringen av barns konflikter i förskolan.
(2015)Abstract I det här arbetet har vi undersökt hur förskollärare beskriver sig arbeta med konflikthantering, vilka strategier och utmaningar det innebär för dem samt vad de anser att de kan lära av dem. Syftet med den här ...