Search
Now showing items 1-5 of 5
Flerspråkiga barn i förskolan. En studie om hur det språkliga stödet skiljer sig mellan samling och utelek för flerspråkiga barn
(2015)
Vid den fria uteleken försöker pedagogerna vara delaktiga i barnens lekar för att kunna stötta och sätta ord på barnens
upplevelser. Studien undersöker även om det finns något samband mellan barnets språkutveckling och ...
Förskollärares strategier kring och syn på barns konflikter En kvalitativ intervjustudie av sex förskollärares syn på hanteringen av barns konflikter i förskolan.
(2015)
Abstract
I det här arbetet har vi undersökt hur förskollärare beskriver sig arbeta med konflikthantering,
vilka strategier och utmaningar det innebär för dem samt vad de anser att de kan lära av dem.
Syftet med den här ...
Spiderman och Hello Kitty vill jag ha! - En studie om att integrera populärkultur i förskolan.
(2015)
Abstract
I detta examensarbete undersöker vi vilken inverkan populärkulturella karaktärer kan ha i
förskolans verksamhet. Studien synliggör vikten av att se till barnens intressen och
erfarenheter. Det för att kunna ...
Att få vara den man är, inte den man förväntas vara. Pedagogers syn på jämställdhetsarbetet i förskolan.
(2015)
Abstract
I denna empiriska studie har vårt syfte varit att undersöka hur pedagoger ser på jämställdhet
och jämställdhetsarbete i förskolan. Med hjälp av enkäter och en intervju har vi fått en inblick
i pedagogernas strävan ...
Här är det jag som bestämmer! Flickors maktagerande i den fria leken på förskolan.
(2015)
Syftet med vår studie är att observera flickors maktagerande i förskolan, i den fria leken där både
flickor och pojkar medverkar, utifrån ett sociokulturellt perspektiv och se hur de använder sig av
kommunikationen för att ...