Lärares tankar och uppfattningar kring samlärande
Abstract
Syfte
Syfte med vår studie har varit att undersöka lärares tankar och uppfattningar
kring samlärande mellan elever, mellan lärare och mellan elever och deras
lärare med fokus på
· vad samlärande betyder för dem
· om det finns faktorer som underlättar respektive hindrar samlärande
· om dialogformen spelar roll för samlärande
· när man samlär som bäst
Metod och material
För att få djupa och uttömmande svar, vilket också var vår intention med
studien, har vi använt oss av en kvalitativ ansats med öppna intervjufrågor.
Syftesfrågorna ger en vid öppning för tolkning, så för att specificera och
belysa problemområdet djupare formulerade vi fjorton detaljerade intervju-
frågor. För att i tid kunna klara bearbeta ett gediget undersökningsmaterial
valde vi att begränsa intervjupersonerna till sju grundskolelärare, vid tre olika
skolor, år 3 9. Som stöd för intervjun gjorde vi först en ickedeltagande
observation vid varje lärares lektion. Intervjuerna bandades digitalt, över-
fördes till dator och transkriberades ordagrant. Till stöd för intervjun och
bearbetning av materialet hade vi även arbetat fram olika översiktsscheman i
tabellform där vi klistrade in den transkriberade intervjun.
Resultat
Samtliga lärare uppfattade samlärande som ett viktigt bidrag till utvecklande
och stimulerande lärandesituationer. Lärarna ansåg att vi lär som bäst när vi
är engagerade, motiverade och delaktiga. Så fort vi är i dialog med någon,
och ett utbyte av tankar äger rum, sker ett lärande. Tid som faktor för
möjlighet till samlärande var bland lärarna en källa till förtret eller glädje.
Betydelse för läraryrket
Enligt skolans bildningsuppdrag är det viktigt att eleverna är aktiva och
stimuleras till att kunna ta initiativ i sitt eget lärande. Vi tycker det är viktigt
att lärarna i sin undervisning tar fäste på elevtankar och bygger vidare på det.
Vi anser att vår undersökning om samlärande i allra högsta grad har relevans
för skolans bildningsuppdrag och kan fungera som en källa till inspiration
och utveckling både för läraren i sin yrkesroll, skolledare och övrig personal.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Barkman, Else-Berit
Olsson, Marjo Inkinen
Robakowska, Klara
Keywords
Samlärande. Samverkan. Kunskapssyn. Tid. Tidsbrist
Language
sv