Show simple item record

dc.contributor.authorJangren, Marie-Louiseswe
dc.contributor.authorKarlsson, Helenswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:18:04Z
dc.date.available2007-05-08T13:18:04Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3835
dc.description.abstractSammanfattning Bakgrund Som blivande lärare har vi ett intresse för hur elevernas erfarenheter används på en mångkulturell skola, eftersom migrationen har ökat under de två senaste decennierna och gjort immigrationen till en viktig politisk fråga. Det är verkligheten ute på många av skolorna i storstädernas förorter. Vi tycker att det är viktigt att ta vara på de resurser som finns i de olika kulturerna och lära sig använda det på ett konstruktivt sätt i undervisningen. Det finner vi stöd av i Lpo 94. SyfteAtt lyfta fram möjligheter till lärande som leder till kunskap av olika kulturer med hjälp av de erfarenheter som finns inom elevgruppen, samt att ta del av olika lärares sätt att arbeta med det i sin undervisning. Att studera hur verkligheten ser ut på skolorna när det gäller erfarenhetsbaserat lärande och elevernas del i det. Att vi vill utveckla vår egen lärarprofession. Metod och material Vi använder oss av en kvalitativ metod ­ en fenomenografisk ansats. För att samla in material har vi använt oss av enkäter och intervjuer. Materialet består av tidigare forskning, litteratur och teoretiska uppfattningar angående ämnet. Vårt arbete har vi lagt upp som en fallstudie på en segregerad förortsskola där vi har intervjuat 6 stycken lärare,kvinnliga på låg- och mellan stadiet och 4 stycken på högstadiet, där det varav vardera kön. Resultat Vi ser skillnader i hur man använder sig av elevernas erfarenheter på låg- och mellan stadiet jämfört med högstadiet. Fast den största skillnaden ligger i att man på låg- och mellan stadiet är mer medveten om att man gör det. Vi har också sett en skillnad i synen på i vilka åldrar man bör arbeta på detta sätt där det till viss del döms ut av högstadielärarna. Vi har sett att det kommer ha en stor betydelse för vårt framtida yrkesutövande eftersom vi alla kommer behöva ta ansvar för att få fram alla våra elevers erfarenheter i vårt mångkulturella samhälle. =swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectKulturswe
dc.subjectkulturell mångfaldswe
dc.subjectinterkulturell pedagogswe
dc.titleMångkulturalismens positiva effekter i det segregerade samhällets klassrumswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record