dc.contributor.author | Jangren, Marie-Louise | swe |
dc.contributor.author | Karlsson, Helen | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:18:04Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:18:04Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3835 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Bakgrund Som blivande lärare har vi ett intresse för hur elevernas erfarenheter används på
en mångkulturell skola, eftersom migrationen har ökat under de två senaste
decennierna och gjort immigrationen till en viktig politisk fråga. Det är
verkligheten ute på många av skolorna i storstädernas förorter.
Vi tycker att det är viktigt att ta vara på de resurser som finns i de olika
kulturerna och lära sig använda det på ett konstruktivt sätt i undervisningen. Det
finner vi stöd av i Lpo 94.
SyfteAtt lyfta fram möjligheter till lärande som leder till kunskap av olika kulturer
med hjälp av de erfarenheter som finns inom elevgruppen, samt att ta del av olika
lärares sätt att arbeta med det i sin undervisning.
Att studera hur verkligheten ser ut på skolorna när det gäller erfarenhetsbaserat
lärande och elevernas del i det.
Att vi vill utveckla vår egen lärarprofession.
Metod och material Vi använder oss av en kvalitativ metod en fenomenografisk ansats. För att
samla in material har vi använt oss av enkäter och intervjuer. Materialet består av
tidigare forskning, litteratur och teoretiska uppfattningar angående ämnet. Vårt
arbete har vi lagt upp som en fallstudie på en segregerad förortsskola där vi har
intervjuat 6 stycken lärare,kvinnliga på låg- och mellan stadiet och 4 stycken
på högstadiet, där det varav vardera kön.
Resultat Vi ser skillnader i hur man använder sig av elevernas erfarenheter på låg- och
mellan stadiet jämfört med högstadiet. Fast den största skillnaden ligger i att man
på låg- och mellan stadiet är mer medveten om att man gör det. Vi har också sett
en skillnad i synen på i vilka åldrar man bör arbeta på detta sätt där det till viss
del döms ut av högstadielärarna. Vi har sett att det kommer ha en stor betydelse
för vårt framtida yrkesutövande eftersom vi alla kommer behöva ta ansvar för att
få fram alla våra elevers erfarenheter i vårt mångkulturella samhälle.
= | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Kultur | swe |
dc.subject | kulturell mångfald | swe |
dc.subject | interkulturell pedagog | swe |
dc.title | Mångkulturalismens positiva effekter i det segregerade samhällets klassrum | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |