IUP vem vinner på det? Analys av lärares åsikter genom kvalitativa intervjuer
Abstract
Syftet med rapporten är att vi vill analysera lärarnas attityder till arbetet med IUP i skolan genom att undersöka i
vad mån intentionerna med och beskrivandet av IUP från statsmaktens sida motsvaras av det som sker i
tillämpandet av IUP vid två lokala skolor.
Våra frågeställningar är:
· Hur är lärarnas attityd till statsmaktens uppdrag?
· Vem gynnas av arbetet med IUP, utifrån lärarnas attityder?
Under vårterminen 2006 blev varje svensk grundskola skyldig att ha en skriftlig individuell utvecklingsplan för
varje elev, ett s.k. IUP-dokument. För att få reda på lärares attityder kring införandet av IUP har vi intervjuat åtta
lärare på två skolor. Vi ville få reda på vem eller vilka aktörer som lärarna anser gynnas av arbetet med de
individuella utvecklingsplanerna.
I resultatet framgår tydligt vad lärarna anser om införandet av IUP. Lärarnas gemensamma attityder var att tiden
är en av de avgörande faktorerna. Även fungerande arbetslag ansågs av stor vikt för att de individuella
utvecklingsplanerna ska verka framåtsyftande. Lärarna ansåg att IUP i dagsläget inte fungerar som det är tänkt.
Dock ser lärarna ändå positiv utveckling för alla berörda parter när arbetet väl fungerar. Intervjuresultaten
ställdes mot litteraturen i en jämförande analys, vilken vi senare har belyst ur vårt perspektiv i diskussionen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Bodin, Fredrik
Sandkvist, Lisa
Keywords
IUP
skolledning
metakognition
sociokulturell
Language
sv