dc.contributor.author | Johannesson, Marie | swe |
dc.contributor.author | Jonsson, Therese | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:17:59Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:17:59Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3829 | |
dc.description.abstract | Syfte och frågeställningar: Vi hade för avsikt att undersöka användningen av problemlösningsuppgifter i de
naturvetenskapliga ämnena. Vårt syfte var att problematisera och kritiskt granska hur lärare kan arbeta med
problemlösningsuppgifter, som läxa, i sin undervisning på gymnasiet.
Metod: För att nå vårt syfte gjorde vi en fallstudie på hur en gymnasielärare använde problemlösning i sin
fysikundervisning. Vi ville även veta vad lärarens rektor, samt en kollega ansåg om arbetssättet och vi
intervjuade dem med hjälp av en kvalitativ metod. Till detta gjorde vi också en undersökning av avgångsbetygen
för två av de klasser som haft den intervjuade läraren i fysik och jämförde dem med fem andra
naturvetenskapliga klasser på den aktuella skolan.
Resultat: Läraren använde sig av en problemlösningsmetod som han kallade för "Mönsterlösningar". De innebar
att han gav ut svåra problemlösande uppgifter i läxa till sina elever. Han ansåg att eleverna genom arbetssättet
framförallt utvecklade ett problemlösande tankesätt, blev bättre i ämnet fysik och blev bättre på att samarbeta.
Det negativa med metoden tyckte han var att det tog lång tid att förbereda och framförallt att rätta elevernas
uppgifter.
Rektorn har själv jobbat med arbetssättet och ansåg att det var nyckeln till att få elever engagerade i matematik
och fysik. Han var mycket positivt inställd till att använda Mönsterlösningar, men ansåg att det var en mycket
tidskrävande metod.
Kollegan ansåg att mönsterlösningar kan främja många elever, men möjligtvis inte gynna de allra svagaste. Han
använder inte metoden själv, men tror att det viktigaste för lärare är att de själva känner för sin egen metod.
En betygsjämförelse visade på en skillnad mellan lärarens klasser och de övriga naturvetenskapliga klasserna på
skolan. Lärarens klasser var bättre i både fysik A och fysik B. Däremot kunde vi inte dra någon slutsats om det
fanns en betygsskillnad mellan klasserna i de övriga ämnena. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Problemlösning | swe |
dc.subject | läxa | swe |
dc.subject | samarbete | swe |
dc.subject | bedömning | swe |
dc.subject | betyg | swe |
dc.title | Problemlösningsuppgifter som läxa en fallstudie om en undervisningsmetod | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |