Inkludering i förskolan. Är detta en självklarhet för alla barn?
Abstract
Abstract
Syftet med vår kvalitativa empiriska studie är att få en förståelse för hur barn i behov av
särskilt stöd inkluderas samt exkluderas i förskolan. Vi avgränsar oss till tre frågeställningar
som resultatredovisningen grundar sig på. De områden som vi skall titta närmare på är hur
förskollärarna talar om konflikthantering, planerar för lek och aktiviteter samt hur de anser att
exkludering och inkludering kan te sig i verksamheten.
Våra teoretiska antaganden grundar sig i det sociokulturella perspektivet som belyser hur
människan lär sig i interaktion med andra. Vår undersökning utgår även från Jakobssons och
Nilssons (011) forskning kring området. Forskningen är riktad mot pedagoger och kan ses
som ett stöd då man arbetar med barn i behov av särskilt stöd.
Metoden vi valde för att besvara våra frågeställningar var via intervjuer. Vi valde fyra
förskollärare som vi kände sen tidigare. En halvstrukturerad intervjumetod användes för att
hålla oss till syftet men samtidigt ge respondenterna utrymme till att tala fritt. Det var även
datainsamlingen som var grunden till vår resultatredovisning. Vidare bearbetades materialet
och jämfördes mot tidigare forskning och teorier, för att slutligen kunna besvara våra
frågeställningar.
Resultatet av studien visar att förskollärarna har en ambition att inkludera barn men att
möjligheten inte alltid finns på grund av tidspress och stora barngrupper. Förskollärarna
upplevde då en frustration då de kände att de kunde hantera exkluderingssituationer på ett mer
pedagogiskt sätt. Studien visar även att exkluderingen kunde ske i barngruppen, då barn i
behov av särskilt stöd hade en lägre status i kamratkulturen. Det kunde innebära att barn fick
vara med i leken men blev tilldelade roller som uteslöt dem.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Keywords
Inkludering
barn i behov av särskilt stöd
samspe
Language
sv