Olika men lika. Empirisk studie om alla barns lika värde i förskolan.
Abstract
Abstract
Problem och syfte
Syftet med denna studie har varit att undersöka vad pedagoger har för förhållningssätt
angående allas lika värde. Tre olika förskolor medverkade i vår studie, där flertalet pedagoger
intervjuades. Pedagogerna blev dessutom observerade för att ta reda på hur olikheter kunde
tas tillvara. Fokusområdet är funktionsnedsättning och barn i behov av stöd.
Material och metod
De kvalitativa intervjuerna som gjordes transkriberades och observationerna sammanfattades.
Dessa analyserades utifrån samband och teoretisk forskning. Observationerna gjordes för att
testa tillförlitligheten i intervjuerna. För att kunna få ett utvidgat perspektiv av begreppet allas
lika värde användes styrdokument och tidigare forskning.
Teori och analys
Den teori som använts för att analysera materialet av resultat är normkritisk pedagogik,
sociokulturella perspektivet och Cripteorin. Utifrån dessa har det dragits paralleller till
resultaten. Dessutom har teorin bidragit till att resultatet blivit meningsfullt och gett oss nya
perspektiv och tankar.
Resultaten
Det viktigaste som studien har lett fram till är att pedagoger behöver ha en medvetenhet och
vara självkritiska för att uppnå barns lika värde i förskolan. Pedagogernas syn på olikhet
vidgas och diskuteras för att kunna ta andras perspektiv, vilket gör att föreställningar om
barns olikhet inte skall leda till exkludering och särskiljning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Keywords
allas lika värde
olikhet
förskola
värdegrund
b
Language
sv