Hur samtalar förskolelärare och fritidspedagoger om barn med särskilt stöd
Abstract
Abstract
Studiens syfte är att genom fokusgrupper med förskollärare och fritidspedagoger undersöka
vilka uppfattningar de båda yrkeskategorierna har angående barn i behov av särskilt stöd.
Detta genomförs med hjälp av en fenomenografisk ansats där det centrala är att beskriva olika
sätt att uppfatta omvärlden.
Fokusgrupperna genomfördes separat för varje yrkeskategori för att på så sätt få fram
skillnaderna i förskolelärarnas och fritidspedagogernas uppfattningar om barn i behov av
särskilt stöd. Studiens resultat visar på att de olika roller som förskollärare respektive
fritidspedagoger intar på skolan kan påverka hur de samtalar om barn i behov av särskilt stöd.
Detta märks både när det gäller vilka beskrivningskategorier som går att finna i de olika
grupperna men även i hur de ser på sin egen roll. Förskollärarna har en relativ samsyn
gällande vad deras roll är vilket troligen beror på att de har liknande arbetsuppgifter.
Fritidspedagogerna däremot är mer spridda i sina roller vilket också speglar yrkesgruppen
som sådan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Keywords
Barn i behov av särskilt stöd
fokusgrupper
uppfa
Language
sv